Het Verdriet van België - Reisverslag uit Gent, België van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Het Verdriet van België - Reisverslag uit Gent, België van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Het Verdriet van België

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

31 Oktober 2009 | België, Gent

Waarde landgenoten,

Tis leuk te vernemen dat mensen gaan twijfelen aan mijn wateropname en de kleur van de webpagina. Veronderstellingen dat ik enige vorm van desinteresse vertoon, nopen me dan ook teen en tander neer te poten...
Wat deed ik de voorbije week? Het weer was zó mooi de voorbije week dat ik me onledig heb gehouden met het planten van bloembollen. De zolder zó donker en koud, dat ik vooraleer de winter toeslaat, deze aan het isoleren ben. Maar eerst moeten er latten komen om de isolatie van 18cm te kunnen plaatsen en lieve vrienden, 180m² is gene kak!!

Hebben jullie ook es stilgestaan bij enkele krantekoppen?

België is de duurste staat van Europa want maar liefst 18,5% van de tewerkstelling neemt de overheid voor zijn rekening, met een kostenplaatje van 7,5 miljoen... En de mop is: het aantal ambtenaren stijgt nog. Het wordt nog hallucinanter: ongeveer 1,4 miljoen belgen werken rechtstreeks of onrechtstreeks voor de staat: 800.000 ambtenaren en de rest zijn stempelaars, doppers en werklozen (zoals ik....). Bovendien hebben verschillende studies uitgewezen dat onze ambtenarij schittert in efficiëntie. Is dat bij jullie ook al opgevallen????

Nog een grotere mop: België kampt met een tekort aan 'gewone' flikken en een overschot aan hogere kaders (solderen die handel...). Zo zijn er in Brussel 161 commissarissen en in A'pen 165. Dat zijn er 58 teveel (volgens de ruimste voorzieningen...). Dus i.p.v. meer blauw op straat zit er nu meer blauw op zijne stoel. Voor mij niet gelaten, maar dat was waarschijnlijk niet de bedoeling bij de politiehervorming tien jaar geleden.

En dan verder: de aanpak van de zogezegde Mexicaanse griep zorgt voor furieuze dokters (wie verdient nu aan die griep...), België is de draaischijf van de sigarettensmokkel, 58% van de Belgen kent zijn begod eigen waterverbruik niet (wij Belgen verbruiken het dubbele van het wereldgemiddelde...), Kamagurka mag het voetbalstadion niet meer in voor 3 maand, het kerkhofbezoek op allerheiligen zit in de lift en Moeskroen speelt op zijn waarschijnlijk laatste match in eerste gelijk tegen Standard....

Gelukkig is er in dit apenland nog hier en daar een stukje groen om te 'ontgiffen', hebben we nog heerlijke biertjes en zijn vrienden om bij uit te huilen.

Dedju, wat ben ik toch nen gelukkigen mens....

• 31 Oktober 2009 - 08:34

Boudewijn Van De Woe:

In al mijn ijver heb ik België bedacht met een EFFICIENTE ambtenarij. Eilaas, kleine vergissing... Het moet natuurlijk zijn: onze ambtenarij schittert in INEFFICIËNTIE. Sorry als ik mensen aan het dromen zette.... hahahaha

• 01 November 2009 - 21:24

Mmm:

Ons waterverbruik: 97 kubieke meter per jaar. Ge ziet hé. By the way, heeft iemand op deze site verstand van centrifugaalpompen die lekken? We moeten de dichting vervangen, zo kunnen we overstappen op regenwater. En hoe heeft Givry het gedaan met de voetbal? Trouwens voor degene die erbij waren, jullie hebben de groeten van de cafémadam van de commerce.

• 01 November 2009 - 21:26

Boman:

Van een sapcentrifuge ken ik wel wa... :-)

• 01 November 2009 - 21:37

Boman Den Trainer:

Ewel, US Givry heeft op 25 oktober gewonnen met 3-0 tegen Royale Jeunesse Aischoise. En dit WE werd er niet gevoetbald in de lagere reeksen. Dus de eerstvolgende match is op 8 november op het plein van Racing Jet Waver. Ze staan momenteel derde in 4de D.
    Meer weet ik er niet over te vertellen

Blij te vernemen dat 't café Du Commerce nog open is na onze passage. Blijft ze nu langer open???

• 02 November 2009 - 09:05

Rosie:

Waterverbruik 31 kubieke meter.

Ik kan alleen maar lekkende gaskranen vervangen, alleen is àlles daarachter aan vervanging toe.

Mee op de fiets ? Hebt geen schrik jullui, ik ga zover achterop liggen dat Bo tijdens de wachttijden van armoe zélf de verslaggeving zal doen.

Andere pers die me bijbleef : Amerikaans winkelwarenketen verkoopt vanaf heden doodskisten (ook op krediet). Indien dit goed draait; binnenkort ook in de Carefour ? En waar gaat den Aldi dat dan nog tussenproppen ?

• 02 November 2009 - 10:35

Uit ‘Een café zonder bier’ van Bobbejaan Schoepen:
    Echte centrifugaalpompen werden pas ontwikkeld aan het einde van de zestiende eeuw toen Denis Papin er één bouwde met rechte schoepen. Gebogen schoepen werden geïntroduceerd door de Britse uitvinder John Appold in 1851.
    Centrifugaalpompen verpompen de vloeistof door middel van centrifugaalpompen. Om de pomp goed te laten functioneren, mag de vloeistof dus niet te viscieus zijn. Dit heeft ook als gevolg dat een gewone centrigugaalpomp niet zelfaanzuigend is. Dit betekent dat, indien ze niet gevuld is met water, ze zelfs theoretisch niet kan werken. De eenvoudigste centrifugaalpomp bestaat uit een waaier die in een pomphuis kan ronddraaien. Op het pomphuis zijn de zuigleiding en de persleiding aangesloten.
    Op de waaier staan de schoepen. De schoepen zijn meestal naar achter gebogen. Als de waaier gaat draaien krijgt de vloeistof, die in de waaier zit, een tangentiële snelheid (= snelheid in de richting van de cirkelomtrek). De middelpuntvliedende kracht of ook wel de centrifugale kracht die hierbij optreedt, zorgt er voor dat de vloeistof naar de buitenomtrek van de waaier gedrukt wordt. Hierbij wordt de mechanische energie (de rotatie van de waaier) omgezet in potentiële en kinetische energie. De pompfabrikanten leggen zich er al jaren op toe de vorm van de schoepen voortdurend te verbeteren, om een zo gunstig mogelijke opbrengst met goed rendement te verkrijgen. De opvoerdruk die zo bekomen kan worden, is ook afhankelijk van deze vorm.
    De drukverhoging is de potentiële energie en de toename van de snelheid is de kinetische energie. Men streeft naar een zo groot mogelijke druk. Dus is de snelheid van de vloeistof een ongewenst bijverschijnsel want de snelheid waarmee de vloeistof uit de waaier stroomt is te groot om gelijk in de persleiding gestuwd te worden. Daardoor treden er wervelingen op die voor een drukverlaging zorgen. Een grote snelheid geeft dus grote verliezen, dus dient de diameter van de persleiding groter te worden gekozen.
    De snelheid van de vloeistof veroorzaakt ook een drukverhoging. Men probeert die snelheid om te zetten in druk. Die omzetting van snelheid in druk gebeurt in de diffusor, waar de kanalen geleidelijk wijder worden en waar de kinetische energie omgezet wordt in potentiële energie. Bij pompen waarbij de uittreedsnelheid trager is dan 15 m/s doet het pomphuis dienst als diffusor. Door het spiraalvormige pomphuis wordt een deel van de snelheid omgezet in druk. Vanwege de vorm van het pomphuis wordt deze ook 'slakkenhuis' genoemd.

De centrifugaalpomp is een van de meest gebruikte pompen, vooral voor het transport van vloeistoffen, zonder druk toe te voegen. De pomp wordt gebruikt in de procesindustrie, maar ook in de winning en zuivering van drinkwater en de verwerking van afvalwater.
    De constructie is over het algemeen eenvoudiger dan die van verdringerpompen, wat meestal resulteert in een lagere aanschafprijs. Die lage aanschafprijs loopt echter snel op indien de pomp moet worden ingezet voor verpompen van abrasieve of corrosieve vloeistoffen. Ook kan de pomp moeilijk als zelfstandige doseerpomp worden ingezet. Hier heeft een verdringerpomp al snel meer voordelen.

Een belangrijk nadeel bij de centrifugaalpomp (en andere turbopompen) is cavitatie. Door hoge snelheden kan op sommige locaties in de pomp de druk in de vloeistof lager worden dan de dampdruk. Als de druk lager is dan de dampdruk, verdampt de vloeistof daar plaatselijk en ontstaan er dampbellen. Dit heeft twee grote nadelen: cavitatie-erosie en dampbelobstructie.
    Cavitatie-erosie ontstaat wanneer de dampbellen terug in zones van hogere druk komen en imploderen. Deze implosies veroorzaken schokgolven die de materiële delen van de pomp kunnen beschadigen. Oplossingen hiervoor zijn van een zodanig profiel gebruikmaken dat de bellen weggeleid worden van de materiële delen of er uiteraard voor zorgen dat de druk niet te laag wordt.
    Dampbelobstructie is de hindering die de dampbellen vormen voor de stroming, zo kan het ideale stromingspatroon verstoord worden met efficiëntie- en debietsdalingen tot gevolg.
    Veel problemen doen zich voor bij de afdichting. Een asafdichting is de afdichting van de ronddraaiende as naar de buitenwereld.
    Er zijn 2 belangrijke toepassingen voor asafdichtingen:
    • ronddraaiende pompen voornamelijk Centrifugaalpompen
    • schroefasafdichting van schepen
    Enkele uitvoeringsvormen:
    Bij een stopbuspakking wordt het pakkingmateriaal (gevlochten asbest met grafiet, teflon, ...) in de vorm van ringen of strengen in de pakkingkamer rondom de as gebracht en aangedrukt met de pakkingdrukker. Een slijtbus over de as zorgt ervoor dat in de as zelf geen groeven ontstaan. Bij sleet kan de bus worden vernieuwd. Het aanspannen van de pakkingdrukker moet gelijkmatig gebeuren en zeker niet te vast, omdat daardoor alleen maar extra sleet en wrijving ontstaat. Het pakkingmateriaal kan dan zelfs verbranden. De geringe lekkage, die noodzakelijk is, zorgt meteen ook voor het afvoeren van de wrijvingswarmte. Deze soort van afdichtingen kan worden geregeld en vernieuwd zonder de pomp te demonteren.
    Bij het verpompen van bijtende, giftige of heel dure vloeistoffen en bij hoge druk en temperatuur voldoet de stopbuspakking niet wegens de permanente lekkage. De glijringafdichting bestaat in principe uit 2 ringen, een die vaststaat in het huis en een die meedraait met de as.
    Een labyrintafdichting is een asafdichting waarbij de dichting tussen de rotor en de stator gevormd wordt door een labyrint dat de uitstroming van het fluïdum langs de as belemmert. Een labyrintafdichting wordt veel gebruikt in stoomturbines.

De meeste Tarzans zijn dan ook voorzien van een centrifugaalpomp.

Een eenvoudiger methode is met het hoofd in de nek en de mond open een herfstwandeling maken en indien daarvan voorzien, de eigen bulten laten vollopen.

De meest efficiënte oplossing is echter voor een knelpuntenberoep kiezen: fietsenhersteller of loodgieter.

Zijn er nog vragen?

• 02 November 2009 - 19:52

Boman:

Ik heb wel een kleine opmerking waarde confrater.

In uw betoog is niet geheel duidelijk wanneer we spreken van "abrasiev" en "corrosieve" vloeistoffen. Welnu, als ik me goed herinner uit lang vervlogen dagen toen ik nog als elke ander hummel op de schoolbanken toefde en een helder moment had, én als ik bovendien mag vertrouwen op wikipedia, spreekt men van een abrasieve vloeisof als een schuurmiddel is toegevoegd. Dus inderdaad, als een pomp zulke vloeistof moet verpompen is er wel grote kans op beschadiging.

Om wat meer technisch te gaan: abrasieven worden voornamelijk toegepast bij het waterstraalsnijden van grove materialen. Men gebruikt geen abrasieven om dunne kunststoffen, papier, textiel en bevroren voedsel mee te snijden. De straalbuis heeft doorgaans een diameter van 0,1 - 0,3 mm.

Ter verduidelijking: waterstraalsnijden is een manier om vormen uit diverse plaatmaterialen te snijden. Door een met robijn of (kunst)diamant belegde spuitkop en een straalbuis wordt water met een druk van circa 3800 bar (380 MPa) gespoten. De waterstraal bereikt een snelheid van meer dan twee keer de geluidssnelheid en is door de combinatie met een abrasief zó krachtig dat vrijwel elk materiaal ermee gesneden kan worden.

De snelheid en de kwaliteit van de snede waarmee de verschillende materialen gesneden kunnen worden zijn afhankelijk van vele factoren: de druk van het water (aan de snijkop), de hoeveelheid water wat door de (kunst)diamant gaat, de hoeveelheid abrasief, de kwaliteit van het abrasief, de maat van het abrasief, 50 tot 220 mesh (korrelgrootte) en uiteraard ook de te snijden contour.

Wat corrosieve vloeistoffen betreft:
    dat zijn vloeistoffen die andere stoffen waarmee 'ze' (vr. = altijd negatief) in contact komt kan vernietigen of onherstelbaar beschadigen. Hier in ons geval dus de pomp. In geval van contact met weefsel zoals de huid veroorzaakt een dergelijke stof brandwonden. Ook inademen van een corrosieve stof kan gevaarlijk zijn.

Het woord corrosief is afgeleid van het Latijnse werkwoord corrodere, wat bijten betekent. Dit benadrukt de manier waarop corrosieve stoffen zich een weg door andere stoffen lijken te bijten, alhoewel dit een abusievelijke verklaring is. Een lage concentratie van een corrosieve stof heeft vaak irritatie tot gevolg.

Corrosieve stoffen zijn anders dan giftige stoffen qua werking. Corrosieve stoffen hebben directe gevolgen indien ze in contact komen met weefsel, terwijl bij giftige stoffen het effect vaak even op zich laat wachten.

Bekende corrosieve stoffen zijn sterke zuren en sterke basen, of hoge concentraties van zwakke zuren en basen. Hun effect op de huid wordt veroorzaakt door de zuur-base katalyse van ester- en amidehydrolyse. Zowel corrosieve zuren als corrosieve basen kunnen de huid beschadigen door de hydrolyse van vetten in de huid, welke in feite chemische esters zijn. Hydratie verwijderd water uit het weefsel middels een exotherme reactie, waardoor de brandwonden ontstaan. Leidingwater is of wordt alkalisch gemaakt om corrosie te voorkomen tijdens de distributie.

Nog vragen??

• 02 November 2009 - 22:22

Mmm:

Hoe verwissel je een lekkende dichting in een gevaarlijke pomp?

• 03 November 2009 - 09:54

kzoetbijchotnieweten

• 03 November 2009 - 14:40

Van 't Fleske:

Gijzoetbijchotnieweten, gijzoetbijchotnieweten.
    Wamoekikdaniniezegge ?Kverstadergodommenietvan.

• 03 November 2009 - 14:44

Van 't Fleske:

Centrifugaalpompen die lekken, sapcentrifuges en lekkende gaskranen vervangen. Wat is dat hier allemaal.
    Onnozelaars !

• 03 November 2009 - 16:22

Zattina:

Wauw_elen; blaterare

Corrodere;aantasten,corroderen
    Mordere; bijten
    Mordente; bijtend middel

Un discorso ricco di mordente!

• 03 November 2009 - 16:57

Filip T:

Om toch nog een poging te ondernemen om de Belgische mmm haar waterverbruik te halveren tot het wereldgemiddelde, volgende tip die den trainer van deze site, die achter zijn uren ook een bedreven gatenvuller is, ten volle zal ondersteunen als 'die Wahrheit über die Dichtung': vervang die lekkende dichting door een meerdere-componentenlijm, samengesteld uit: inefficiënte ambtenaren, zittende flikken, furieuze dokters, gesmokkelde stinkstokken, kerkhofblommen, hooligans en failliete voetbalploegen. Besproei vervolgens mateloos je stukje groen en drink zelf bier met maten wiens schouders je met waterlanders overstelpt.
    Zo is iedereen content.

• 04 November 2009 - 08:17

Rosie:

Ben gisteravond nog eens binnengewipt bij den Bo, Leen was niet thuis en hij was van armoede zijn ouw gazetten nog eens aan het herlezen.
    Vandaag heb ik last van Erosie.

• 04 November 2009 - 15:38

Filip T:

Een lekkende pers is ook niet alles.

• 04 November 2009 - 17:39

Boman:

Amaai, binnenwippen noemen ze da! Een fles gin soldaat en nog wa druppels rhum om er door te komen! 't Scheelde nie veel of R vertrok op haar achterwiel. En wilde wa weten?? Mijne kop deed geen zeer deze morgen, wat wil zeggen dat 't goeie marchandise was. Of 't moet zijn dat ik door de jaren heen nogal wa kan verdragen. Zelfs abrasieve vloeistoffen krijgen mij niet klein...

Filip, kun je geen patent nemen op die componentenlijm? De wereld zou er mooi uitzien als ik jouw lijstje ingrediënten es bekijk...

En om te eindigen een stukje lekkende pers van 13 januari 2006:
    "Broeikaseffect nekt de amfibiën wereldwijd".
    En niet alleen in de wereld maar ook in ons eigen West-Vlaanderen ist van da. Want daar zijn tussen 2000 en 2005 zo'n 200 vrijwilligers de kikkers, padden en salamanders gaan tellen in ruim 1300 poelen. En de slotsom was ('k ga het zeggen Walter..): in vgl met 25 jaar geleden blijkt dat alle soorten een 'lichte tot sterke achteruitgang kennen'.
    Zulke huzarenstukjes worden alleen maar uitgehaald bij de westflutten mijn gedacht!!

• 07 November 2009 - 00:32

Boman:

Speciaal voor degenen die mee zijn geweest naar "dardennen". Misschien herinneren jullie nog dat ik zei dat het niet aangeraden was om braambessen te plukken die laag bij de grond staan, aangezien die bezekes kunnen besmet zijn met een "vosseplaag".

En waarom mogen we geen braambessen eten die laag bij de grond staan??...

1. Als manspersonen op wandel in het bos een plasje moeten maken, gebeurt dit toch op een gemiddelde hoogte van 1 meter, de kunstenaars niet te na gesproken die proberen vlinders en spinnen overhoop te wateren! Dus in dit geval: geen braambessen onder de 1,20 meter.

2. Gevaarlijke vossenlintworm rukt nu ook op in Vlaanderen.

BRUSSEL • Vlaams minister van, Leefmilieu Hilde Crevits (CD&V)*** zoekt naar een oplossing voor het probleem van de vossenlintworm. Die rukt nu ook op in Vlaanderen en is niet zonder gevaar voor de mens.

(*** bericht dateert van de vorige regering...)

Mensen die besmet raken, riskeren zonder behandeling zelfs een fatale leveraandoening (alveolaire echinococcosis).
    De ziekte is volgens Crevits tot dusver zes keer vastgesteld in België. Het is niet duidelijk hoe hard de lintworm bij hen toesloeg. De vossenlintworm is 2 tot 6 millimeter groot en komt voor in de dunne darm van de vos. Besmette dieren verspreiden de gevaarlijke parasiet via hun ontlasting en hun pluimstaart. Mensen kunnen geïnfecteerd worden wanneer ze bijvoorbeeld in het wild bramen plukken die besmet zijn met de eitjes.
    Zo'n besmetting kan leiden tot een ernstige leveraandoening. In de lever kan de larve van een lintworm uitgroeien tot een cyste. Zonder behandeling wordt stilaan het hele orgaan vernietigd. Volgens Vlaams Parlementslid Vera Van der Borght (Open Vld), een voormalig medisch-laboratoriumtechnologe, is de prognose zonder behandeling doorgaans zeer slecht. In 70 tot 90 procent van de gevallen is de ziekte dodelijk. Bovendien bedraagt de incubatietijd bij de ziekte vijf à vijftien. jaar.
    De vossenlintworm komt al een tijdje voor in delen van Europa. Ook in Wallonië neemt het aantal besmette vossen toe. Daar is'zelfs de helft van de beesten besmet. In Vlaanderen is de populatie al een tiental jaar stabiel. De lintworm is er daarentegen wel aan een opmars bezig, met name in Zuid-Oost-Vlaanderen.

En da is gene zever hé , alhoewel er nu momenteel niet veel kans meer is dat jullie braambessen tegenkomen in 't bos
    . Maar onthou het voor volgend jaar!

• 07 November 2009 - 07:14

Rosie:

Besluit : Als ge nu gaat vossen in de bossen dan doet ge dat beter in de hoogte (in een uitkijkpost bv).

• 07 November 2009 - 10:15

Boman:

Als de vos de passie preekt.... Hoe ist met jouw co-rosie?? Mijne tetter is nog compleet in de war. Komt dat omdat ik nie gewoon meer ben van te werken en dat nu een beteke probeer te doen????

• 07 November 2009 - 10:34

Filip T:

Zeer gevaarlijk is ook de inhoud van de kan langs uw oren naar binnen gieten als het peil van het eigen vat u naar de lippen is gestegen. De kans is dan groot dat allemaal beestjes zich een weg banen naar de hersenen. Die vreten in geen tijd delen van uw verstand weg en laten het langs hun ontlasting om terug in de kan stromen. Omdat u dan overge-lever-d bent aan uw verbeelding, lever-t dat mooie verhaaltjes op die de lelijke werkelijkheid doen vergeten. Zo las ik laatst het broodje aap verhaal waarin levercirrose veroorzaakt werd door het plukken van bezeikte bessen of het al minder gangbare besnuffelen van een vossenstaart. Komt u zo'n verhaaltje ter ore: zet de tuit van de kan dan maar vlug aan uw eustachiusbuis, ook wel de oortrompet genoemd. Het kwaad wordt nog altijd best bestreden met datzelfde kwaad.

• 07 November 2009 - 11:01

Rosie:

Placidus was generaal in het romeinse leger maar bekeerde zich na een jachtpartij waarbij hij een gloeiend kruis tussen het gewei van een hert had gezien.
    Hij bekeerde zich prompt tot het Christendom en noemde zich vanaf nu Eustachius. Vrouw, have en goed werden hem ontnomen.
    Toch moest hij nog vechten tegen de Barbaren maar toen hij en zijn familde na de zege weigerde de afgoden te eren werden ze in een bronzen ketel gekookt.

Diene mens is nu patroonheilige van Parijs, Madrid, de jacht, brandweerlieden, blikslagers, en hij wordt aangeroepen bij triestige familiegebeurtenissen én tegen schadelijke insecten.

In dien tijd vosten ze heel wat af in de bossen. Ondertussen liep menigeen met een mandje vol bramen te hossen. Sloten alcohol werden geslokt én de spreuk "een vossestaart aan de haard maakt het leven dubbel waard" hing in ieders huis.
    Je zou van minder kruisen tussen geweien zien branden.

• 07 November 2009 - 11:07

Hoe het met me is.
    "Ik ga mijn lever beteren".
    "Ik ga mijn longen luchten".

Hoe ?
    "Ik ga in het klooster"

• 07 November 2009 - 22:26

Boman:

Groot alarm voor Eustachius die eigenlijk Placidus heette, maar dat zal geweest zijn vooraleer dat diene gast problemen kreeg van zijn buis. Volgens mij was dat gene heel te juste gast. Want dat kruis in het gewei van dat hert was niks anders dan een goeie truk om heelhuids het jachttafereel te verlaten zonder naar de eeuwige te moeten verhuizen. Niet te verwonderen dat de barbaren er een potje van kookten in abrasieve vloeistof. En nog altijd volgens mij denk ik dat de barbaren de patroonheiligen zijn geworden van de jacht.

Maar terug naar 't groot alarm: der zijn zwemmende, eetbare

• 07 November 2009 - 22:29

Boman Weer:

Zoals ik zei daarjust: der zijn zwemmende, eetbare OUDE WIJVEN aan onze kust gesignaleerd!!! Worden ook wel Brama brama genoemd. En ik heb geen last van sloten alcohol die ik langs mijn oortrompet heb binnengekapt!

• 08 November 2009 - 08:47

Rosie:

Ik zeg, die gast kan toch ook wartaal verkopen maar zoek toch Brama brama op. En wat is dat ? Weer iets voor te eten natuurlijk, een viske. Wie weet hoe vaak dat er op deze site, voor mij wartaal; gewoon dingen om te eten waren.

• 08 November 2009 - 08:56

Filip T:

wart-aal: paling in de war

• 08 November 2009 - 11:35

Filip T:

Braam (Brasem), Brama brama, Bream, Grande castagnole, Brachsenmakrele, Brema, Abramide.
    Oude wijven: soms ook besjes genoemd.
    Braambessen: afblijven onder de meter twintig om geen wart-aaltjes in de lever te krijgen. Daarmee is het lek van mmm nog niet gedicht.

• 09 November 2009 - 00:53

Tequilaxle:

wees blij dat ge niet in Spanje zit want daar hebben ze de meeste parlememten en leden en ambtenaren per kop van gans de unie. En vantfesken laat niet op uwe kop zitten want gij zijt de meest efficientste ambtenaar die ik ken, na mijn madam natuurlijk, die nu zeer efficient een glas booze aant binnenkappen is. Ik zit met een fuite in mijn tequila leiding en nog erger vriest hier de stenen uit de muur. Daar kan geen pomp tegenop. Bo: hoe komt het dat als ik in Mexico Bometdehamer intik op de netlogblog van Gido van Gent kom???? kga nog wat burritoos in mijn kas kloppen zie, ciao

• 09 November 2009 - 19:23

Boman:

Kijk sè, daar sè, den axel vanuit het verre Mexico, met in de ene hand nen tequila waarempel en in de andere zijn efficiënte madam, ook wel lieve Lieve genoemd. Das pas genieten hé, terwijl de hardwerkende mens hier zijn dagen passeert in sombere en mistige dagen (we moeten er een schepke bovenop doen om ons eigen te kunnen beklagen, niewaar, niewaar). Tof meelke daje hebt gestuurd, om waarempel jaloes op te worden. Wel nen tegenvaller in Death Valley, waar het toch héééééééééét moet zijn? Gelukkig was Lieve mee. Is ratelslang eetbaar? Zoja, sla dood en knabbel dat beest naar binnen. Dan moet je de pompiers niet lastig vallen. En nu in Chihuahua stad. Paris Hilton niet tegen gekomen? Gaat daar regelmatig shoppen op de hondenmarkt.
    Ha, ben blij dat de Brama brama nagekeken werd. Bijnaam is inderdeed 'Oud wijf'. Vraag me niet waarom, maar dat dateert van voor de tijd dat madams nog niet zo kribbig werden als ze op die manier werden aangesproken. Trouwens, tis 30 jaar geleden dat die beesten, de Brama brama wel te verstaan, nog in de belgische wateren werd aangetroffen. De geschiedenis herhaalt zich....

• 09 November 2009 - 19:24

Boman Weer:

Hoe zou het zijn met de pomp van MMM? Is alleman daar verzopen? Of wa?

• 10 November 2009 - 10:57

Rosie:

Zij zeiden, laat die pomp maar en ze gingen in alle silzwijgen wandele in La Gomera alwaar de stilte en de rek in de oogleden weer volop beoefend kunnen worden.

• 10 November 2009 - 15:15

Boman:

'k Geloof dat alleman op reis is vertrokken.

Een leuk nieuwsje:
    In de Amerikaanse nationale archieven is een brief opgedoken die dateert uit 1940 van de twaalfjarige Fidel Castro aan de toenmalige president van de VS, Franklin Delano Roosevelt.

"Mijn goede vriend Roosevelt, ik ken niet veel engels, maar genoeg om je te schrijven. Ik hou van het luisteren naar de radio en ben zeer gelukkig omdat ik hoorde dat je president voor een nieuwe periode wordt".

En verder:
    "If you like, give me a ten dollar bill green american, in the letter, because never, I have not seen a ten dollar bill green american and I would like to have one of them. My address is:
    Sr. Fidel Castro
    Colegio de DoloreSantiago de Cuba
    Oriente Cuba

I don't know very English but I know very much Spanish and I suppose you don't know very Spanish but you know very English because you are American but I am not American.
    Thank you very much. Good by. Jour friend,
    Fidel Castro

If you want iron to make your ships I will show to you the bigest (minaz) of iron of the land. They are in Mayarai, Oriente Cuba".

Castro kreeg later een bedankbrief van een Amerikaanse diplomaat, maar 10 dollar zat er niet bij. Fidel greep dan maar in 1959 de macht en verdreef dictator Batista...

Tot zover een beetje geschiedenis.

• 15 November 2009 - 21:56

Filip T:

Intussen de geschiedenis tegengekomen, heeft mij veel bijgebracht over aardrijkskunde. Qua zedenleer was het iets minder, maar het besef dat wiskunde, chemie en fysika samen de drijvenende krachten waren die achter deze ontmoeting staken, blijft mij inspireren om positief tegen het leven aan te kijken. Tot ik opstond. Dat van dat goud in de mond, kust mijn... Onze kust is een zeer interessante plaats om positief... Tot zover een beetje Fidel, een beetje Roosevelt, maar vooral, ein bischen Fruede, ein bischen Glückn, en ein bischen von etwas anders.

• 18 November 2009 - 22:00

Boman:

De boel is aan 't doodbloeden, stillekes aan het uitgaan als een kaarsje waarvan de vlam zachtjes door de wind wordt beroerd....

Over naar 't volgende bericht.....