Midweek in Vielsalm an der Salm - Reisverslag uit Vielsalm, België van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Midweek in Vielsalm an der Salm - Reisverslag uit Vielsalm, België van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Midweek in Vielsalm an der Salm

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

11 December 2009 | België, Vielsalm

7/12/2009
Wat een vooruitzicht: een midweek in Vielsalm! Een ganse week 'niksen'. Der es uit. Dagelijkse sleur in het grauwe Gent efkes achterlaten. Hop naar onze waalse broeders ende zusters. Naar dardennen!!
Alé, zo zal Leen zich wel gevoeld hebben, ikzelf heb niet zo'n behoefte om uit de dagelijkse sleur en gewoontes te verdwijnen. Ik ken dat verschijnsel gewoonweg nie meer...
We zijn vroeg vertrokken. Maar natuurlijk niet té vroeg om in de file te belanden naar Brussel City. 10u leek ons een redelijk uur. Zéér redelijk bleek later, want waar halen de mensen het vandaan: dagelijkse files naar Brussel??? Niks ervan gezien. Voorstel: flexibelere werktijden zou veel ellende én frustraties én nodeloos uitgestoten CO2 te niet doen (ik zwijg natuurlijk in alle talen over mijn uitstoot, alé, van mijnen auto...).
Dus doorstomen naar Luik en dat was ook al een fluitje van een cent. Waar zitten al die auto's? Vanaf Luik wat meer "toeristische wegen" genomen om na 150km in Vielsalm te arriveren, met een ecologische voetafdruk die eigenlijk onverantwoord is. We hebben al besloten om de volgende keer met de trein te komen, zeker omdat ons verblijf vlak tegen het station ligt. Áls we nog naar hier komen, dat zien we vrijdag dan wel weer.
Waren natuurlijk te vroeg aan ons huisje, konden pas inchecken om 16u. Wat doet ne mens dan? Juist ja, wat rondwandelen in de hoop een leuk café te vinden. En juist ja, gevonden ook. Voorbeeldig een warm wijntje voor madam, voor mij een Mc Chouffe, de kersteditie van La Chouffe. Leuk etablissement trouwens, les Contes de Salm. Menukaart es bekeken. Ziet er goed uit. Zeker onthouden!
Half vijf. Inchecken. Zijn gelogeerd in Les Doyards. Bungalow type C. Laagste én goedkoopste. Maar voor ons, onvervaarde reizigers, geen probleem. Wat heb je aan een vaatwas en open haard als je die thuis ook niet hebt? En bovendien: een type C is niet nodig slecht. Zie maar naar Mercedes....

08/12/2009
Mizere, mizere! Mijn rug protesteert danig bij het opstaan. Ik heb ruim 20 minuten nodig gehad om alleen maar uit m'n bed te geraken. Kon onmogelijk op mijn benen gaan staan. En dan die trap af. Gelukkig was Leen er en steunend op haar ben ik uiteindelijk RECHTOP naar beneden geraakt! Is toch verontrustend. Is de tweede serieuze verwittiging in 3 weken. Swoit, zal es naar de neuroloog moeten. Het vreemde was dat ik na ongeveer anderhalf uur weeral "de oude" was en zin had in een stevige wandeling. Het weer zat mee: bewolkt, af en toe lichte regen, maar een heerlijke 8 graden. Wat kan bestempeld worden als ideaal wandelweer. We zijn eerst langs geweest bij het toeristenburo. Leuke madams daar en weten ook niet wat er aan de hand is met het weer. Aangezien Vielsalm op ongeveer 425m hoogte ligt, zijn ze hier toch meer koude, meer sneeuw en meer toeristen gewoon. Hopenhagen???
Wij op weg voor een tochtje van 12km. Begonnen met een stevige klim naar de Bonalfa, een heuvel van boven de 500m. Boven een prachtig uitzicht op Vielsalm. Even verder schiet een vos verschrikt weg tussen bremstruiken en roestbruine varens. In Comté, een typisch ardens dorpje, passeren we een paard dat in de druilerige regen staat te genieten van een baal hooi. Veel nut van zijn stal even verder in de wei zal het dier niet hebben: er staat geen dak op! Beneden moeten we de drukke N89 over. En weer bergop naar het "Fagne de Mirenne", waar we efkes de juiste weg uit het oog verliezen. Maar we gaan af op Leen haar intuitie en de wind die, als hij niet besluit van richting te veranderen, nog steeds uit westelijke richting komt, onze linkerkant. Zeer mooi gebied hier en venen plachten van nature nat te zijn, zeker na dagen regen. En zeggen dat we allebei rubberlaarzen meehebben.... in de auto! Leen heeft een goeie intuitie en de wind is nog niet gedraaid, dus we zijn uiteindelijk waar we horen te zijn: Salmchateau. Tis intussen 13u45 en niks is open: niet de bakker, niet de beenhouwer, niet het restaurant. Dus zijn we genoodzaakt (?!?) naar 't café 'Le chateau' te gaan. Goede timing. We blijven efkes hangen en na een kriek (voor Leen) en een Rodenbach (voor mij), een croque monsieur en nen Irisch Cofee, zijn we aan de eindspurt toe. Nog amper 2km scheiden ons van Vielsalm. Wat inkopen voor onze avondmaaltijd, zijnde kaas en wijn, en 8 december is weer historie wat betreft "openbare" aktiviteiten....

Wat heb ik geleerd vandaag?
1) Ik moet DRINGEND naar een neuroloog.
2) Tis hier vree schoon!

Afwachten wat morgen brengt.

En nu de quizvraag:
Waarom is de stam van een boom rond en niet vierkant?

De rest van onze midweek in 't volgende verslag. Da leest anders gene mens meer....

• 11 December 2009 - 22:45

Grietje:

awel omdat dat veel schoner is rond ,voila

• 11 December 2009 - 22:46

Grietje:

enne boke ik heb een goe adres voor uw rugske kijk maar naar mij ik huppel weeral rond groetjes

• 12 December 2009 - 12:10

Filip T:

Omdat onze vingers rond zijn.
    Waren ze vierkant, dan zou ons beeld van een ring vierkant zijn geweest.
    De leeftijd van een boom wordt bepaald door het aantal jaarringen en niet door het aantal jaarvierkanten. Aangezien ringen rond zijn, is de hele zaak rond. Anders zou het bos vierkant draaien, waren paaltjes geen paaltjes en was het nog eens zo lastig geweest om Frankrijk met de fiets te doorkruisen omdat niet de mens, maar de boom het ronde wiel heeft uitgevonden.

• 12 December 2009 - 12:12

Filip T:

Ook het rolpatroon zou er heel anders hebben uitgezien als bomen vierkant waren.

• 12 December 2009 - 12:27

Filip T:

Ook een beetje omdat een groeiend organisme vanuit een middelpunt evenredig naar buiten (in alle richtingen aan een evenredige snelheid) uitzet. Een ronde vorm heeft ook de grootst mogelijke inhoud in vergelijking met het oppervlak.
    In de natuur is de buitenschil het meest kwetsbaar en bij een ronde vorm is de inhoud het best beschermd.

Daarom zou een buikje voldoende bescherming moeten bieden aan een broze ruggengraat indien het zich in dezelfde mate manifesteerde aan de heupen en op de rug, wat ook bij zwangere vrouwen geen zicht zou zijn.

• 12 December 2009 - 17:20

Axel Reposado:

Dit brengt mij naadloos bij krokodillen. Kroko's zijn grote tot zeer grote archosauriers. In tegenstelling tot wat nog altijd beweerd wordt in de humaniora zijn krokodillen geen reptielen, maar zitten ze in de groep van de uitgestorven dino's en de vogels. (klasse archosauriers, onderklasse aves, crocodillae therapodae enz...) ze zijn klein 50cm tot zeer groot 8 meter.De huid op de kop vergroeit stevig met de schedel; op de nek staan groepen grote achterhoofds- en nekknobbels. Geen kokkerd ik herhaal -geen kokkerd van een neus. De mannetjes zijn bekend door hun grote behoefte aan maîtresses en hun voortdurende gevechten met de nijlpaarden; ondertussen slagen ze er in om op luchtige wijze wat blanke toeristen op te peuzelen zonder zelf de toerista te krijgen.
    Wat heeft dit te maken met vierkant, vraagt u zich vertwijfeld af: nu, beste vrinden de krokodil heeft een vierkante penis... Yes indead, here we are. tijdens de paring smijt de krokodil het wijfje op haar rug, gaat in ware missionaris houding haar bestijgen en duwt zijn vierkant piramide achtig ding in haar Lascauxgrotje. Sorry mensen, ik kan er ook niet aan doen, het is nu zo eenmaal. Dit is biologie op zijn best, al houd ik van mijn ronde kanjer en zou nooit een cheopspiramide in mijn broekje willen hebben, maar ook dit is terzijde.
    Droom zacht en Rosie vergeet uwen steely dan en schaf een de crocque odile aan
    laat het u smaken

• 13 December 2009 - 00:51

Filip T:

Laat het ons nu eens over het werkwoord vierkant bomen hebben, of rond boomen, of over de cirkante boman.

• 13 December 2009 - 21:54

't Cirkant:

Wat pijn in de rug niet al teweeg brengt: bomen die geacht worden het ontstaan van het wiel te hebben bevorderd, rolpatronen die complete vierkantswortels blijken te zijn, de vraag of een broze rug wel zou kunnen beschermd worden door een bolle buik, archosauriers die hun harem maitresses verblijden met hun vierkante piramide-achtige steely dan en missionarisen achterover op hunne buik proberen duidelijk te maken dat ze er zwanger ook niet zullen uitzien... tsjonge, tsjonge, gelukkig dat de vorst zijn intrede doet: zo valt er minder te fietsen alrond de-al-dan-niet-ronde bomen.

PS. Antwoord op de vraag waarom bomen rond zijn en niet vierkant ==> kleine cellen van bomen kunnen zich dankzij een ronde vorm beter organiseren en het sap makkelijker laten circuleren in de verschillende delen van de boom. Nè.

Heb nog een verhaalke....