Doorheen het vlakke land - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Doorheen het vlakke land - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Doorheen het vlakke land

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

07 Juli 2010 | Nederland, Doesburg

Beste thuisblijvers,
Zoals Filip T durft te zeggen: we zijn der weer aan begonnen. Ik aan mijn fietsreisje, jullie aan de metale steun....
Excuseer mij astemblief als ik wat fouten typ, maar tis hier een qwerty-klavier en die toetsen staan een beteke verkeerd..
Wat heb ik al zoal gepresteerd. Gepedaleerd als het ware doorheen het vlakke land langs Schelde, Maas, Waal em IJssel.
Vertrokken in Gent en via Sas van Gent Nederland binnen, direct geconfronteerd met overmaat aan oranje: huizen (jawel), wielschijven van autos, linten, vlaggen in alle maten, allerlei leuzen, om kort te gaan, de hele santeboetiek. Verder langs Doel en omdat ik de overzet over de Schelde met 2 minuten ;iste, kon ik een uurtje ramp-toerist spelen in het uitgestorven dorp. Het is rampzalig: bijna alle huizen zijn verlaten en grotendeels verwoest. De graffiti is het enige mooie in het dorp. Jammer dat dit kan gebeuren.
Eenmaal 't Scheld over was het verre van aangenaam fietsen: door het havengebied. Gelukkig was het zondag en werktte niemand... Blij dat ik terug in Holland was... dacht ik. Tot Tilburg is het nog erger dan bij ons: compleet volgebouwd. Roosendaal, Breda en omstreken. Compleet vol. Wel excellente fietspaden.
In Vught werd ik opgewacht door Roel, alias Adie, die me meteen meenam naar zijn madam, Rianne, en zijn huisje-wel-tevree. Ik ken beiden van toen ik m'n eerste poging tot reizen-met-de-fiets ondernam in 2008. Toffe memsen em ik werd direct aan tafel uitgenodigd voor een heerlijk maal. Daarna nog wat bijgebabbeld en Roel ging 's anderendaags een eind meefietsen met mij.
Zoal beloofd was Roel er. Samen eerst nog het concentratiekamp van Vught bezocht en het is vrij indrukwekkend. En dan naar Zaltbommel. Prettig fietsen, alleen.... Roel is een sneltrein. Ik moest direct aan Carla denken. Het ging echt wat te vlug voor mij, en da absoluut niet goed voor mijne tikker. Dus vanaf Zaltbommel ging het heel wat gezapiger. Mijn tempo. Maar ik hoef me niet te haasten, heb tijd....
Voorbij Tiel, Nijmegen, Gendt, Lathum, Arnhem en nu Doesburg. Das al zo'n 350km ver.
Buiten een paar miezerige vlaagjes regen, schitterend weer. Al moet ik zeggen dat het 's nachts vrij fris is en ik een pulleke moet aantrekken als ik ga slapen. En 's ochtends is het fris tot 8u. Dus Bo vertrekt niet voor 8u30. Rustig aan dus.
Natuur: mooi tot zeer mooi.
Steden: zullen wel mooi zijn, maar heb nog geen tijd gehad deze te bezoeken...
Oesje, om 18u sluit de receptie hier en zodoende moet ik stoppen...

Waarde vrienden, geniet van jullie dagen zoals ik probeer te doen en hou jullie haaks, zoals ik dat ook probeer te doen.

En GAAAAAAAAAAAAAAAAZZZZZZZZZZZZZZZ

Tot als ik nog es nen computer vind....

  • 07 Juli 2010 - 16:00

    Carine:

    Hey Bo'ke,

    Ik weet dat je bloed niet oranje kleurt zoals dat van mij maar mocht je zondag in het land van de Mannschaft zijn tijdens de finale hoop ik toch dat je heel stiekem een beetje ook voor ons supportert hé hé hé.Geniet van je reis en ik hoop dat je nog veel computerkes vind zodat we je kunnen volgen ! greetings xxx...

    vergeet geen zonnemelk te smeren he !!

  • 08 Juli 2010 - 04:48

    Van 't Fleske:

    @ Bo-man : Goed bezig man. Zo ken ik u. Op tijd en stond eten en drinken en niets te veel of te rap. Respect man !
    @ Carine : Hoezo Duistland in de finale ?????? Hebbekik nen andere match gezien misschiens !?

  • 08 Juli 2010 - 07:17

    Reposado:

    que viva España, futuro campeón del mundo. we zullen de ollanders eens een poepje laten ruiken. al heeft Boman dat ook al gedaan ondertussen. 350km ver?is Nederland zo groot? En wat ik mis zijn de maniëristisch filosofische gedachten van F Got. en de Limburgse Koo. en het meisje met de treurende oogleden, komaan ga er voor! het leven heeft eindelijk weer zin.

  • 09 Juli 2010 - 15:47

    Dom Bl....:

    Bo-ke, wat doe jij als echte Bourgondiër in Nederland? Vorig jaar dronk je elke avond je flesje wijn. Wat drink je nu? Toch geen Heiniken, Amstel of Grolsch? En dan het eten....Heb je der al aan gedacht dat je rond fietst in de landen van Calvijn en Luther? Matigheid is daar de boodschap. Hoop toch dat je op tijd je natje en je droogje vindt. Het ga je goed lieve vriend! Zoen.

  • 10 Juli 2010 - 09:08

    Geert Burgemeester:

    Boudewijn,Roi du vélo,

    Eigenaardige tikfoutjes...Wat zijn bijvoorbeeld "MEMSEN" ? Mij in gedachten naar Nederland verplaatsend kan ik mij daar wel iets bij voorstellen...

    Blijf vooral uw eigen tempo rijden, en wij gaan vandaag op eigen ritme naar Cactus (Brugge) om er den Costello nog eens aan het werk te zien ! Burgemeester dus eindelijk nog eens weekendje dicht, en morgen ga ik pinten tappen in de "Mand" en klinken op Spanje !!!

    Olé ! Vamos !!!

  • 10 Juli 2010 - 15:21

    Rosie:

    Bobo, hei és de Limburgse koo...

    ivm met de klop v/d hamer:
    EIGEN TEMPO EERST !!!

    Memsen : dat zijn de ollanders die gaan memmen na hunner nederlaag zondag, want een zweefteverige octopus heeft voorspeld dat Spanje wint.

    Ondertussen heb ik vooral last van de vliegen.






  • 11 Juli 2010 - 19:28

    Leen(tje):

    Hoi, beesteke(taal aanpassen aan land waar je fietst), heb reuze bewondering voor jou. Hoe is het mogelijk met zulke temperaturen de pedalen van een 45kg zware tweewieler nog rond te krijgen? Bij mij breekt het zweet al uit als ik mijn glas ophef! Laat staan als ik met zware gieters water zeul omdat de planten in alle tuinen snakken naar lafenis.Dat is dan ook ver het enige wat ik doe, voor de rest , zo weinig mogelijk bewegen. Zelfs op mijn werk is het 36gr. Plak ver aan mijn stoel. En dan zeg jij dat je MAAR 75km per dag fietst: GEKKENWERK! Doch schijn je het bijzonder leuk en prettig te vinden aan onze gesprekjes te horen. Geniet er nog heel erg van en hou op tijd een rustpauze! dikke zoenen,doei!

  • 12 Juli 2010 - 08:54

    Van 't Fleske:

    Vanaf nu eet ik geen octopus meer. Niks dan respect voor die beesten.
    Hopelijk ben je al door "Olland" zodat je op je fiets het verdriet niet meer moet aanschouwen. ‘t Moet geen zicht zijn; de toekomstige wereldkampioen die alweer op zijn bek gaat.
    Blijven fietsen Bo-man. Alhoewel wij u gisteren gemist hebben bij de finale moet gij blijven fietsen. Iemand moet het toch waarmaken voor al diegenen aan den toog.
    En voor de rest : "dos cervezas por favor... in 't fleske hé"..

  • 12 Juli 2010 - 14:59

    Reposado:

    Rosie, broekje dicht houden. gegarandeerd geen last meer van vliegen.

  • 12 Juli 2010 - 15:18

    Filip T:

    Mag ik jullie aanbevelen: de website van de Federatie Vlaamse Vliegvissers. Staat vol nuttige tips om de octopus de last van vliegen te besparen. Goed voor de teamspirit: wij allen engelen.

  • 12 Juli 2010 - 17:54

    Reposado:

    hoera! de Filip T is terug. nu nog het meisje met de hangende oogleden.

  • 13 Juli 2010 - 09:54

    Rosie:


    den octopus mag op pensioen.
    de "memsen" dragen nu zwart ipv oranje.
    De eerste foto op de webside van de Vlaamse Vliegvissers toont een man in schotse rok,met gespreide benen in het water, de vishengel is maar voor de show.(nu snap ik ook de tip van axel).
    Bo, 75 km in die hitte, nou chapeau !Ik wacht geduldig op je verslag om te weten wie en wat er al op je steoltje heeft meegereden.
    Leen, je moet eens naar Pauline en Paulette kijken, een ware demonstratie van het licht hanteren van de zware gieter.
    Het meiske met de zware oogleden heeft het druk, ze stond gisteren nog de wc-pot te ontstoppen in de Mande en heeft nu ook last van de vliegen.

  • 13 Juli 2010 - 13:22

    Ronald:

    hoi kerel, hier aflevering 6 van Ronald in Casablanca
    Vorige week heb ik op een onvergetelijke manier afscheid genomen van mijn hotel. Er was niets gepland en zelfs mijn charmes om mee te gaan met twee Amerikaanse vrouwen werkte deze keer niet. Ze wouden (is dat Nederlands?) een tête à tête zonder mij. Enfin, na een paar whisky’s ben ik gaan eten in het Marokkaanse restaurant van het hotel. Ik was maar pas lekker onderuitgezakt in de rijen dikke kussens of ze kwamen af met een plateau met 3 kanjers van levende kreeften, gedragen door twee garçons en een derde die de beestjes op het plateau hield. Het effect van de hond van Plavlov werkte bij mij ook, ik moest verschillende keer slikken om mijn kwijl binnen te houden. Ik koos voor de kreeft die het meeste lawaai lag te maken met zijn kwispelende staart op het stalen plateau en het was per toeval de grootste. Dat beest had mijn volledig respect om levend gekookt te worden. Ik hoorde een langgerekte gil uit de keuken en ik denk niet dat iemand dat beest met zijn blote handen in een kokende bouillon stak, het was de gil van de dappere kreeft.

    Ergens moet men mij niet goed verstaan hebben want ze kwamen de ganse kreeft opdienen met alles erop en eraan qua groenten, sauzen, frietjes, rijst, brood, olijven, etc…Ik herinner mij vaag dat ik een halve kreeft gevraagd had en ook de prijs. Na nogmaals geprobeerd te hebben (het beest was toen al half verorberd) zei men dat men altijd een ganse kreeft serveert tegen een prijs van 10€/100gram. Dat beest woog 1,5 kilo. Ik was de andere helft aan het oppeuzelen in gewijde stilte toen er plots de alom geprezen buikdanseres voor mijn tafel verscheen. Behalve de rekening was dit het perfecte afscheid van een 5-sterren hotel. Nog een klein detail, ze hebben hier een zalige “vins gris”, dat blijkt een soort wijn te zijn die enkel groeit (de druiven natuurlijk) in een zanderige grond en heeft een kleur tussen een witte en een rosé wijn. Dus een bleke rosé of een donkere witte, je mag kiezen.



    Terwijl ik dit schrijf in mijn nieuw appartement is mijn “femme de menage” bezig met een soort ingansexamen kuisen. Ze was gestuurd door de eigenaar om eens grondig alles te kuisen met een optie om op maandag en donderdag een halve dag te komen kuisen, mijn was te doen en te strijken alsmede Marokkaans te koken op aanvraag. Ze is geslaagd met brio. Voor 10€ per 4 uur kuisen mag ik ook niet te veeleisend zijn. Daarmee bedoel ik dat ze niet knap is, gescheiden en moeder van een zoon van 15 jaar die ze moet onderhouden.


  • 13 Juli 2010 - 17:13

    Bometdehamer:

    Café met internet gevonden, hik....
    Over naar 't volgende verhaal, hasta la vista (als da maar goe komt)....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 114168

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: