3 dagen on mijne trip - Reisverslag uit Pontorson, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu 3 dagen on mijne trip - Reisverslag uit Pontorson, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

3 dagen on mijne trip

Blijf op de hoogte en volg Bo

15 Mei 2017 | Frankrijk, Pontorson

Waarde thuisblijvers,
Alreeds 3 dagen van huis weg en de eerste keer dat ik op internet kan. Werd eerst nog geblokkeerd door Firefox (door de cyberaanvallen het voorbije weekend?), maar nu schijnt alles oké te zijn.
Zaterdag vertrokken met een lichte kater op de duozit. Had de avond voordien nog een Griekske gedaan en dat in combinatie met nog wat Duvels, was absoluut geen goed idee. Maar dat doet absoluut geen afbreuk aan de gezelligheid in café 't Schoonzicht, ten huize van Gido vanGent.

Mijn eerste doel was Pinchefalise, niet ver van St-Valery-sur-Somme, en daar ben ik ook aanbeland na een reisje als rijdende zombie... Toch maar meteen mijne elektrische plooifiets genomen en een tripke langs het 'Canal de la Somme', een modderige en hobbelige weg naar Noyelles-sur-Mer en zo naar St-Valery, waar het koppen lopen was. Iedereen wil blijkbaar morgen meedoen met de Transbaie, een wandel-looptocht van 17km, vertrekkend in St-Valery naar Le Crotoy en terug. De "rapste" deed het vorig jaar in 57 minuten. Wilde me inschrijven, maar was te laat: er mogen maar 6500 mensen meehuppelen... Zal het dan maar bij veloën houden zeker? Bon, eerste dag rond de 40km 'gechareld' => mijn veloke "Charel" gedoopt, naar mijn grootvader zaliger langs moederszijde.. Vroeg in bed: nog wat naweeën van gisterenavond....

Zondag 14 mei.
Heerlijk geslapen en fris als een overjaarse kip uit mijne nest. Ziet er somber uit buiten, dus regenvestje meenenem in mijn "bak" achterop Charel.
Om 9u fiets ik naar beneden en overal waar niet geparkeerd mag worden staan auto's, waarvan de ingezetenen 'en masse' naar de startplaats van de 'Transbaie'. Ik hou niet van die drukte, dus fiets ik de andere kant op, richting Eu-Le Tréport langs de D940. In Butelle rij ik de 'Réserve ornithologique - Hâble d'Ault binnen en kom na enkele kilometer keienpad (is hier de streek van de galets...) terug op de D940. Hop, in Hautebut terug het park binnen. Schitterende natuur, moerassen, waterplassen met de obligatoire jachthut erbij, waterplassen zonder hut, allerlei bloemen en op één plas een immense broedplaats van Kokmeeuwen en Grote Sterns die broederlijk naast mekaar hun ding doen: baltsen, paren, broeden en hopen dat het kleine grut de kans krijgt groot te worden. En tussen al dat gewriemel zwemmen 2 Knobbelzwanen rond met hun zwarte rasgenoot. Tekenend! Prachtige omgeving maar wij - ik en Charel - zijn die keien na 12km grondig beu, grr.
Een verademing in Cayeux-sur-Mer: zacht-rijdend-asfalt. Ik neem de D102 naar Le Hourdel, die nu nog enkel fietsers toelaat. Ik herinner me nog, hééééél lang geleden, dat ik met de auto op deze weg reed. Nu hebben duinen de helft van de weg ingenomen. Vooraleer naar St-Valery te rijden, passeer ik nog in "La maison de la baie", waar het leuk toeven is: museum over ontstaan van de baai, alle voorkomende fauna en flora staat te kijk, en natuurlijk een winkeltje. Niks gekocht, moet sparen...
Langs Cape Hornu en de 'La Chapelle des marins' die wel helemaal op een "berg" van 44m is gebouwd. Van het strand af loopt een steil pad naar boven en zelfs mijne Charel kon het niet aan. Geen schande, is écht steil!
Terug op de camping mij te goed gedaan aan roze garnalen en tomaten: that's it. En een paar GT's....

Maandag 15 maart.
Niks te melden: reisdag. Sta nu te blinken op camping Haliotis in Pontorson. Morgen wordt het fietsdag :-)

Hou jullie haaks ende taai. Dat probeer ikke ook.....



  • 15 Mei 2017 - 19:03

    Leen:

    We zijn weer vertrokken! Lyrische omschrijven van wat je doet en ziet...het blijft fantastisch om te lezen! Goede reis verder en ik blijf het volgen tot ik bij jou ben! Knuffel en zoen!

  • 15 Mei 2017 - 20:24

    Migiuel:

    Hey Bo,

    Zoals Leentje reeds schreef, steeds zalig om je reisverhalen te lezen,,,
    Geniet er geweldig van !! En onthou de mooei plaatsen, als ik dan tips nodig heb ;-)

    Grtz
    Mig

  • 15 Mei 2017 - 20:49

    Xavier :

    Hoi Bo,

    Hopelijk heb je het goede weer mee!
    Staat daar op die Chapelle des marins geen meeuw op? En wat is GT's?
    En ook van mij een knuffel en zoen!
    A plus tard!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 113980

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: