Dag 70 – Marans - Reisverslag uit Marans, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Dag 70 – Marans - Reisverslag uit Marans, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Dag 70 – Marans

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo

23 Juli 2017 | Frankrijk, Marans

21 juli 2017

Juicht alle volkeren der wereld: tis de Belgische nationale feestdag. De feestdag van elkeen die gelooft dat België bestaat en daarmee knal ingaat tegen het feit dat belgenland enkel maar een samenraapsel is van wat restanten uit wat de overige landen niet wilden. Revolutie in 1830? Wij? Ochere, wij laten elke dag nog op onze kop pissen door ‘jan en alleman’ zonder ook maar één revolutionaire daad te stellen. Arm België…

Deze morgen wakker geworden door ’t tikken van de regen op mijn dakkoepel. Maakt behoorlijk lawaai. Uit mijne nest om 7 uur, ongelooflijk vroeg voor mijn doen.. Spanjaarden slapen lang, maar ik heb de indruk dat “campers” hier in Frankrijk dit ook kunnen. Ik ben zowat de enige ‘wakkere’ op dat uur.

Bewolkt, om niet te zeggen ‘zwaar’ bewolkt. En fris!! Amper 13 graden. Geen weer om op ’t terras te ontbijten. Och geen probleem, de camionnette is behoorlijk comfortabel… Lekker brood, lekkere jamón, stevig potje koffie en ik kan er weer tegen.

Ik vertrek richting Mont-de-Marsan, stel mijn GPS in op Saintes, maar eer ik 10 km verder ben heb ik die alweer veranderd naar Sommières, in de buurt van Nîmes. Efkes verder overweeg ik zelfs om terug te keren naar Spanje. Nee, toch maar niet, wéér die extra kilometers. Zit al aan 8500… In Mont-de-Marsan kies ik toch voor Sommières. Maar na dikke 20 km in oostelijke richting gereden te hebben, ga ik toch noordelijk, naar de Poitevin. Oef, ’t leven kan lastig zijn…

En de reden? Het regende, het was ‘koud’, temperatuur haalde geen 18 graden… Na twee maanden Spanje is dat zoiets als een ‘koude golf’… Ramen dicht, pull aan…

Wou in ’t passeren nog naar St.Emilion. Niet voor de wijn, neeje, gewoon omdat ik dit een leuk, oud stadje vind met een monolithische kerk uit de 12de eeuw. En nog veel meer. Maar geen parkeerplekje te vinden, mannen in fluo-vestjes tonen waar je eventueel “mag” parkeren, straten met drummende toeristen, terrasjes afgeladen vol. En dat met zo’n klote weer. Passeerde hier ooit es toen ik onderweg was met mijne velo naar ‘weet-ik-veel’. Leek me toen rustiger. Och, is ook al geleden, 2008. Toen reden er nog niet zoveel auto’s….

Buiten het stadje is weinig veranderd: de wijnstruiken - van de door iedereen wel bekende Appellation St. Emilion, zijn nog even netjes geknipt zoals het zo’n topwijn betaamt. Zwartwerkers? of jobstudenten? of dwangarbeiders? halen elk blad die het riskeert even ‘de nek’ uit te steken, genadeloos weg. Kleine mini-tractoren spuiten nog even gretig hun fungiciden, pesticiden en herbiciden in ’t rond. Sportkarren met open dak showen nog zoals vanouds de inhoud: bruingebrande yuppies met nog-meer-bruingebrande, blonde dames… Tu ma vu?? De wijngaarden zien er net uit als op de postkaarten: mooi in ’t gelid en geen blad die er durft uit te steken. Ha, ik kijk uit als er enige druivelaar-anarchie komt in dees regio…

Rij door, is niet mijn ding na maanden rust… Arriveer in Marans, op de Camping Municipal. Was hier ooit, begin 2000. En ik zat begod nog opgeslagen in de computer alhier. Na dik 15 jaar…

23u00: ’t Is nog altijd zwaar bewolkt. Hoe ik dat kan zien op dit uur? Ik zie geen sterren… Geen enkele… En ’t is fris. Hoe ik dat weet in ’t donker? Gewoon, ‘k moest een truike aandoen…

’t Is rood en ’t heeft twee witte strepen? Een tomaat met bretellekes aan…. ’t Is blauw en ’t heeft twee witte strepen? Dezelfde tomaat waarvan de bretellekes te hard spannen…

Alé, slaapwel hé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 113955

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: