Eenvoud siert ne mens..... - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Eenvoud siert ne mens..... - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Eenvoud siert ne mens.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

19 September 2009 | Frankrijk, Cahors

Beste scheepkes en burgervader, alsook andere spotvogels en belangstellenden,
Het begint ons voeten uit te hangen: alle dagen foie gras, gésiers en andere aan gans en/of eend gelieerde hebbedingskes. Vandaar terug naar de natuur!! En zeg nu zelf, kan het beter dan door de natuur te wandelen? "Zij zaaien niet, zij maaien niet en toch vinden ze genoeg te eten". Weer een bijbels citaat van mijn madam. En verdomme, twas vanda! Op onze weg vonden wij: verse vijgen gepikt van de boom die plotsklaps op onze weg verscheen (waar enkel een ouwe lokale tang wat bezwaar tegen maakte), okker- en hazelnoten, kastanjes, een soort renetappel en tonnen rijpe, sappige, grote, dieppaarse braambessen. Leen vond het enkel jammer dat de wijnflessen niet aan struiken groeiden... Eigenlijk ik ook. Dat hebben we direct goedgemaakt in Cahors, waar de lokale wijn dieprood, bijna zwart is en lekker binnen gaat.
Vandaag en morgen zijn het hier "patrimoniumdagen" en zoals bij ons zijn alle musea dan gratis en voor niks te bezoeken. Om es wat anders te doen dan het verfijnen van onze eetcultuur, zijn we een paar musea binnen gehuppeld. Eentje over kleding uit Oceanië en eentje over de "Bezetting en bevrijding van Cahors en omstreken". Het eerste was prachtig, het tweede beklijvend.

Het weer: wulder zullen niet buiten in den hof kunnen eten, wegens de dreiging van regen en ander ontij, maar we gaan der toch iets moeten op vinden om de verse boleten te bereiden, die we deze morgen hebben gekocht op de markt alhier. We hadden namelijk nog niet door dat je niet kunt koken in de jeugdherberg waar we verblijven... Gelukkig hebben we een gasvuurtje bij en gaan we op onze kamer "huizeke spelen". Kan nie slecht zijn: vers gebakken boleten met een fleske lekkere wijn. Wat die boleten betreft: er wordt hier ferm geklaagd over de oogst. De laatste drie jaar is het hier té droog en vinden ze hier in de buurt van Cahors niks meer! Dus waarde lezers, we zijn bevoorrechte verbruikers van deze edele paddestoel.

Voila, morgen gaan we de laatste week in en zit het verlof van Leen er weeral op (kan van mij niet gezegd worden, hahahaha). Volgens Leen is dat niet zo, maar dat is wat zij denkt, hahahaha....

Laatste week van geeeeeeeeeeefffffff gaaaaaaaaaaaaaaaaaaazzzz (is waarschijnlijk door de rode wijn dat de darmen extra gestimuleerd worden....)

• 19 September 2009 - 16:11

Jan Van Belle:

Moar gullie zijt dronkoards aan t'worden ! Woar zitte ? Ke oak dust ! :)

• 21 September 2009 - 10:36

Axel:

Bests Boleen: Je hebt dus enige liters bloed van Christus binnen want:
    Tot vandaag is de Cahors wijn de meest geliefde miswijn in de Grieks-
    Orthodoxe ritus.

• 21 September 2009 - 12:25

Rosie:

Een Grieks-Orthodoxe ritus onder invloed van miswijn, en dan nog wat hallicunogene paddestoelen, lijkt me wel lekker.
    Ikzelf oefende gisteravond nog een rituele dans uit op de muziek van de bananaboat song om tarzan tijdig terug te lokken.
    En, vorige keer moest ik zuchten van mijnen eigen zever maar nu, echt, blazen, blozen, ...

• 21 September 2009 - 17:47

Bolee(t)n:

Het weer was gisteren niet te doen: regen en nog es regen!! Maar: wat volgens de krant nog maar es slecht weer zou worden, is compleet anders uitgedraaid. 't Was vandaag dik in orde. Dus we hebben een "normale" dag beleefd: geen overdreven uitspattingen deze keer. Cahors de meest geliefde orthodoxe wijn? Heeft inderdeed een donkerrode kleur, maar bij het nuttigen ervan is geen haar op onze kop die aan enegerlei kerkdienst denkt. Alhoewel, na het verbruik kan een rituele dans ter ere van Dionysus altijd tot de mogelijkheden horen. Maar daar heeft Tarzan dan niks mee te maken..... Janneman, we zitten in de Quercy en gaan morgen deze prachtige streek verlaten. We rijden richting Fontenay-le-Comte, niet ver van 't zeetje. En weete waarom???? Jullie mogen 3 keer raden....

Tot later gasten en gastinnen.

Waar blijft onze burgervader??

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAZZZZZ

• 21 September 2009 - 18:06

Bo:

Dedju, wie is die boleet nu weeral??? Zeg Rosie, een beteke voorzichtig bij Henk met jouw rituele danspasjes/ Straks slaat zijne tarzan op hol!

• 21 September 2009 - 18:08

Bo Weeral:

Leen wist me just te vertellen dat ik die boleet was. Maar bij gebrek aan reacties schrijf ik zelf maar wat hé.

• 21 September 2009 - 18:16

Filip T:

Bo leed aan geheugenverlies. Voilà. Een reactie.

• 24 September 2009 - 00:30

Filip T:

Het was dus geen reactie maar een vaststelling, een besluit, een samenvatting, een diagnose. De 1T is op, de K na R is verorberd, het zeetje moet vertroosting brengen. Drie maal raden is twee keer teveel.

• 24 September 2009 - 05:41

Van "t Fleske:

Ja Bo-ke, der zijn ook momenten dat wij moeten werken hé.
    Voila nog een reactie.

• 24 September 2009 - 05:45

Axle:

flesken; gij werken? liters bier binnenwerken zeker

• 24 September 2009 - 06:51

Rosie:

Booke : Dionysus, God van wijn, dans, plezier, vruchtbaarheid, .... En gij denkt dat onzen Tarzan daar niets mee te maken heeft ! Zijn edele stamboom rijkt tot ver voor deze tijden hoor, schandalig dat dat niet meer geweten is.
    Prompt ben ik begonnen om iedere middag en avond de kinderen die onder toezicht van mijnentwege staan "de tarzankreet" aan te leren opdat ie niet zou vergeten worden.
    Met Henk gaat het goed, hij heeft nu een luipaardvelleke aan en heeft lianen in zijne café gehangen tot groot jolijt van al die ouwe tarzan fanaten die daar regelmatig komen.
    Aldaar geeft xavier dictielessen om de kreet beter onder de knie te krijgen.
    Voor Axel hebben we nog geen passend velletje gevonden, de luipaarden van tegenwoordig zijn niet groot genoeg...
    Maria Magdalena heeft op haar oogleden een luipaardmotiefje laten drukken.
    De fleskes worden momenteel aangepast, den drinker daarvan mag niet gaan werken in zijn velleken vandaar dat ie zo lastig doet over zijn "moeten" werken.
    En de ka na tee voor of achter r, tja bij Tarzan komt er niet zo veel woordenschat aan te pas en ie voelt zich een beetje verloren.
    En ik, ben in blijde verwachting, mijnen tarzan is in aantocht, want die heeft zich stiekem in een jeugdherberg gezet teneinde het laatste stukske mee te rijden met Bo en Leen. Welkom terug.

• 24 September 2009 - 11:04

Filip T:

Toch nog op de valreep iets opgezocht om jullie allemaal wijs te maken:

1. tarzan

tar·zan

de (m.); -s

(na 1950) Eng., naar Tarzan, de in de jungle levende, sterke, atletische hoofdpersoon uit romans van E.R. Burroughs

gespierde man (vaak met de bijgedachte aan een geringe intelligentie)

2. boleten

bol.e.ten (niet: bol.e.ten)
    vergankelijk werkw; at bol; h. bolgegeten

komt vh. Duitse: Ich bin ein Boleter

met genoegen, overvloedig eten, zich te goed doen aan voedsel tot men de vorm aanneemt van een boulet

synoniem: buffelen (niet te verwarren met ooievaren, (ijs)beren, bokken, vogelen, rammadammen, vliegvissen, 3 x kraaien, duivenmelken, vinkenzetten, na-apen, vliegen, muggenziften, bisonkitten, vlinderen of WC-eenden uitleveren)

3. limerick

komt van: slimerick

uitverkoren dichtvorm van een tarzan

• 24 September 2009 - 11:45

Van 't Fleske:

@ Axle : ZWIJGT GIJ…. en drinkt voort PALJAS. Wat kende gij van werken. Ghah. Gij prutser gij. ‘t Verbaast mij trouwens da ge al uit uwen nest was deze morgen. ‘t Moet midden in de nacht geweest zijn voor u.
    @ Rosie : ZWIJGT GIJ… en maak dat luipaardvel voor Axle af in plaats van met uwen Tarzan bij Henk in de lianen te gaan hangen, terwijl Xa4 zodanig van zijn gat aan’t geven is onder de schuilmantel van dictieleraar, en je al die oude fanaten een beroerte, of erger, bezorgt.
    @ Filip T : steekt dienen boek maar weg jong. ‘t Zijn parels voor de zwijnen.

• 24 September 2009 - 14:25

Een boletariër uit 't Meetjesland
    was dertien kilo lichter in de Mand,
    maar hing de velo aan den haak
    om te schranzen als een blaaskaak
    die straks met veertien kilo lever strandt.

• 24 September 2009 - 14:35

Voor tarzan uit de Straat van Koe,
    die baalde van liaangedoe,
    waren al die kleinen
    Charels van de zijnen,
    met Rosie's toezicht als de clou.

• 24 September 2009 - 14:49

Een bende zeveraars uit Gent
    was van een blogske zeer content
    tot eerst een hamerslingeraar
    en dan een limerickenaar
    het bloed vanonder hun nagels had gejend.

• 24 September 2009 - 17:30

Axle:

Beste bottel ik heb deze morgen nog even de e-pos, zoals men in het Afrikaans pleegt te zeggen, doorgenomen voor ik mij naar mijn sponde begaf. Geen haar op mijn hoofd om denkt er aan om op dat uur te beginnen doen alsof ik werk! En Rosie, ik ben op zoek naar de zwarte panter van de Gaume om mij een gepast kledingstuk aan te meten. Door krachtige winden te laten zal ik het achterom laten wapperen, wat ik voorom weer op een ander wijze probeer te bereiken. Zorg dat je d'argent goed gepolijst is, splinsters in de flamoes zijn des duivels... en aan alle boletariërs verenigt u dit week eind want zijle zijn daar weer om onze lever naar de filistijnen te helpen. Wedden dat er Grieks gegeten wordt...

• 24 September 2009 - 20:07

Rosie:

zo, Axel jij wilt misschien wel een fantoomlapje ?

• 25 September 2009 - 05:58

Axle:

Rosie gezien de vizegrip wil ik het steriel houden

• 25 September 2009 - 06:33

Rosie:

oke, Axel, ik zal je zo een steriel groen lapje maken.
    Was je handen meermaals per dag
    Doe het in een zakdoek en smijt die zorgvuldig weg.
    Blijf thuis als het niet goed gaat en hol niet direct naar de spoedafdeling.
    En voor alle zekerheid doe je scheten in een leeg fleske (je weet wel waar te vinden).

• 25 September 2009 - 09:58

Filip T:

Welke vodden of tarzans zich sommigen ook willen voorbinden, genaaid op de bovenlip zouden ze niet misstaan.

• 25 September 2009 - 20:05

Den Echten:

eilaas, 't spel is weer naar de kl... : we zijn terug! hebben ons met een behoorlijk bang hart direct op de weegschaal begeven met als resultaat een gezamelijke toename in gewicht van amper ochere 7kg. Moet er hier wel bij vertellen dat ik het overgrote deel voor mijn rekening heb genomen. Maar niet getreurd: het is véél minder dan het vooropgestelde van F en zeker minder dan ik had gevreesd na een maand "schranzen lijk de beesten". Waar nog maar es wordt benadrukt dat er niet zó veel calorien rond datyelen in zeevruchten. 't Zal dus aan die afgeleide bereidingen van de ganzen en/of eenden hebben gelegen...
    Waarden, tot binnenkort in één of andere obscure kroeg.... met of zonder gaze!!

• 25 September 2009 - 20:07

Erectie:

"datyelen" in vorige reactie moet zijn "dartelen"

• 28 September 2009 - 20:03

Axle:

En dit was het??? iedereen stopt??? Nu Bo in een diep dal zit, geen berichtjes meer sturen!! Fijne mensen zijn jullie...
    Die mens is rijp voor PRVT (p staat voor psychiatrisch...) Wilt "geens" allemaal terug beginnen met onzin schrijven zodat hij zijn korte edoch zware inzinking teboven komt.
    Uilieden kunt nartuurlijk altijd afspreken een pint te gaan drinken met mister desert*, zijn dikke heeft toch momenteel altijd de vroege (hihi)
    * voor Rosie en Mieke: Desert betekent woestijn Bo heet Van DeWestoijne, vat je hem? Vat je hem?