Op hoop van zegen.... - Reisverslag uit Gent, België van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Op hoop van zegen.... - Reisverslag uit Gent, België van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Op hoop van zegen....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

18 November 2009 | België, Gent

Vriendinnen en vrienden,

Communicatie is toch een raar iets. Zie nu dit blogske: veel reacties komen er niet meer. Dus gaan we der een klein wedstrijdje ofte kwiske aan verbinden.

Als beloning voor het juste antwoord kan ene sint-idesbald (blond, bruin of tripel)of een ander abdijbier verdiend worden in téétablissement naar keuze.

Uit welk boek komt dit fragment:

"De vrouw van ..., zich zoo rijk ziende, kocht elken Zondag, om ze te braden, vette schapenbouten, ganzen, kapoenen, kalkoenen en ander lekker vleesch; ontbood haar familie, vrienden en ambachtslieden tot de smulpartij, en alsdan was 't waarlijk feest, begoten met dubbel bruinbier. Maar ..... etend en drinkend gelijk een keizer, was niet vroolijk, denkend aan de zeven jaren. En de damp van het bradende vleesch spreidde over de Ajuinkaai, zoodanig lekker, smakelijk en de lucht balsemend, dat al de honden volgens gewoonte door de stad dolend, stilhielden den geur opsnuivend voor het huis en daar op hunnen zet, den neus in de lucht, de brokkelingen afwachtten....."

Tis een boekske in oude spelling maar met toch prachtige woorden.

"Hunne zet" klinkt toch beter dan op hun kont.

Zoals gezegd: op hoop van zege en geluk!! Drink met maten.

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAZZZZZZZZ!!!!


  • 19 November 2009 - 09:12

    Mmm:

    wavoor vuile boekskes leesde gij?

  • 19 November 2009 - 09:27

    Rosie:

    Fragment uit : "Het eerste hondenasiel in Gent".

  • 20 November 2009 - 01:47

    Axel Reposado:

    etend en drinkend als een keizer, maar vrolijk wordt ik er niet van als alles meezit ben ik om 16.00u maandag in de mande om mijn verdriet wegens de omme reis uit te storten bij mmm. Zorg dat er burrito,s zijn,en een paar amigo,s om meet te helpen t(r)oosten...

  • 20 November 2009 - 01:47

    Axel Reposado:

    etend en drinkend als een keizer, maar vrolijk wordt ik er niet van als alles meezit ben ik om 16.00u maandag in de mande om mijn verdriet wegens de omme reis uit te storten bij mmm. Zorg dat er burrito,s zijn,en een paar amigo,s om meet te helpen t(r)oosten...

  • 20 November 2009 - 01:47

    Axel Reposado:

    etend en drinkend als een keizer, maar vrolijk wordt ik er niet van als alles meezit ben ik om 16.00u maandag in de mande om mijn verdriet wegens de omme reis uit te storten bij mmm. Zorg dat er burrito,s zijn,en een paar amigo,s om meet te helpen t(r)oosten...

  • 20 November 2009 - 01:49

    Burrito:

    en hij verzend alles drie keer den burro...

  • 20 November 2009 - 01:49

    Burito:

    over 8 Minuten
    en hij verzendt alles drie keer den burro...

  • 20 November 2009 - 21:40

    Mmm:

    Axel komt maandag om 16u een portootje drinken in het gouden mandeke, oproep aan allen die erbij willen zijn, leuke verhalen met hopelijk een leuke bende.Pootje

  • 23 November 2009 - 06:28

    Van 't Fleske:

    't Klinkt als iets van Van De Woestijne, maar kan de titel niet echt vinden. Ik wist trouwens ook niet dat die een kookboek had geschreven ?!
    Ach 't is al lang goed da ge nog iets anders leest dan de prijslijst in 't café.

  • 24 November 2009 - 19:33

    Boman X3:

    Aleluja (x3), den axel is teruggekomen van het doorkruisen van een stel woestijnen en het verwonderd kijken naar die arme schapen, meer bepaald de amerikanen, die er nog altijd een eetcultuur op nahouden, waarbij onze maag gaat keren! Dus op dat vlak is er nog geen beterschap, volgens A. Wat wel positief is: ons belgenland is daar blijkbaar wél gekend (en dan bennekik er nog nie geweest).

    En wat doet onzen maat??? Hij komt een portooke drinken in zijne staminé. En twas vandadde: niet meer gewoon zijnde aan de porto, is axel reposada wiebelend als een woestijnschip naar zijn eega teruggevloden! Niet zonder ons eerst deelachtig gemaakt te hebben aan leuke anekdotes van zijn verblijf alginder over de plas.

    Maar twas leuk, en eerlijk is eerlijk: mijn madam was ook een beteke over haar T-water en we zijn dan maar een pakske frieten gaan eten. Want van koken zou zij er niks meer van terecht hebben gebracht en/of van mijn kookkunst zou ze toch niet meer hebben genoten. Frieten dus....

    Wie is de volgende die naar huis komt????

    Mijn kwiske heeft weinig bijval. Een hint: is middeleeuws en speelt zich af in Gent, meer bepaald de Ajuinlei...

    GAAAAAAAAAAAAAAAAAAZZZZZZ

  • 25 November 2009 - 07:05

    Van 't Fleske:

    Middeleeuws...? Gents...? Ajuin...lei?
    Is't in de middeleeuwen geschreven of speelt het zich af in die periode?
    Wanneer in die middeleeuwen ?
    Is't echt Gents en zo ja konden die Gentenaars dan al schrijven als't geen paters waren ? (Ik dacht goddomme dat de gewone man/vrouw hier toen nog op vier poten liepen)
    Is’t geschreven met een ganzeveer of een rietpen ?
    Met illustraties zodat diegenen die niet konden lezen er ook iets van zouden snappen ?
    Is't een "kookboek" ?
    In ‘t Latijn of in ‘t Grieks of in ‘t Fransch of in ‘t Schoon Vlaamsch?
    Bestond de ajuin al ??
    Of de "leien" ???
    Niet gemakkelijk da kwisken.
    Roept meer vragen op dan het antwoorden verstrekt.

  • 25 November 2009 - 13:26

    Filip T:

    Ik ga voor Cyriel Buysse, misschien wel uit zijn 'Het volle leven.'
    Hij was één van de eerste automobilisten in de late middeleeuwen.

  • 26 November 2009 - 12:14

    Van 't Fleske:

    Was da nie Cyriel "BUZZE" ?? Die was in die dagen toch bekend voor de snelheid waarmee hij over de wegen vloog. Hij had zelfs een groepken in die dagen dat luisterde naar de naam "Give Buzze".
    Of was dat wat later ???

  • 26 November 2009 - 21:50

    Boman:

    mis, mis, mis of om kort te zijn: mis (3x)

    nog een hint voor alle dommekloten die de literatuur hunnen edelen stad nie kennen: 't gaat hier over nen SMID... heddem???

    Heeft er iemand een gedacht waar onzen burgemeester zit??? Na zijn navareese escapades waarschijnlijk danig bezig om zijn kookfornuis op te stoken om couscous klaar te stomen met in de grond gestampte tajins???

    En tis nie GEEF BUZZE, maar GEEF GAAAAAAAAAAAAAAAAZZZZZ!!

  • 26 November 2009 - 22:00

    Boman Weer:

    Nog een stukske uit dezen lektuur:

    .... zijne vrouw zoekend, vond haar in de keuken, geknield voor de beeltenis van mijn heere Sint-Jozef:
    "Welnu wijf, hoe vindt gij den dans? Was hij niet heel lustig? Ha, van nu af aan zal men onze woning noemen, het huis der geslegene duivels"
    "Ja", zegde de vrouw het hoofd schuddend, "ja, en ook het huis van .... naar de hel gesleept. Ha, mijn armen man! En zij zullen spiezen dragen, zweerden, hellebaarden, donderbussen met haken en musketten; Zij zullen kanonen meeslepen en ermede schieten op ons, en zullen alles in stukken slaan, gij, mij, de .... en de werklieden. Lacy! alles zal gemalen zijn!"

    Schoon hé!?! Wat denken jullie van het woordje "lacy"?? Is zoveel als "helaas". Dus nog een hint: 't boekske is OUD!!!

    Courage

  • 28 November 2009 - 13:55

    Filip T:

    Bloemlezing Nederlandstalige literatuur van Anton van Wilderode uitgeplozen, gegrasduind in de Gentse literatuur in de middeleeuwen, de prophetie van de smid van Huysse opgezocht, ene Jan Ansus of Aneseus leren kennen, werk van Richard Minne en Tijl Uilenspiegel van Charles de Coster in overweging genomen, vruchteloos gegoogeld met elk woordje uit de fragmenten en stilaan beginnen vrezen dat de auteur wel eens Bo van de Woestijne zou kunnen heten, kwijlend op zoek naar een frietkot na een vochtrijk wederzien met een wereldreiziger in de buurt van de Ajuinlei. In al mijn ijver een fragmentje gevonden uit een ander schoon boeksken uit lang vervlogen tijden:
    "De winden der menschen.
    BY gelegentheyt dat wy spreecken van steen en tarters, niemants oor en stae verbolgen, hoewel ick schrijve van pis, dreck, uytwerp, en winden der menschen. Want die sich selven ten besten insiet, en kent, en vindt daer in niet, dan stoffe van schroom, stanck, en wormen. Ick melde ongehoorde en ongeschreven dingen voor desen; dus wesende onbekent en doch nut zijnde geweten te worden, en heb desen pael niet nagelaten te stellen over de winden der menschen. Weet dan, dat den wint des werelts is eenen vloet des luchts, en soo haest als de lucht eenen drijver in heeft, en dien in 't werck is, soo is den de wint daer. Om desen drijver beter te begrijpen, soo weet dat noch water lucht en is, noch lucht en is water; maer sy zijn beyde soo eenvoudigh en enckel geschaepen, dat tot heden toe noyt een druppel waeter is tot lucht verkeert, door natuer oft konst, soo oock noyt lucht tot waeter en quam."
    Zonder verdere tips, staak ik de zoektocht want ik heb er al veel te veel tijd aan verspeeld.



  • 28 November 2009 - 14:38

    Filip T:

    Kgaat zeggen Walter.
    Smedje Smee.
    Charles de Coster.
    Voilà, ik heb mijn pint verdiend. Volgende vraag aub.

  • 28 November 2009 - 14:42

    Filip T:

    Voor de volledigheid. Uw boekske is vertaald door Stijn Streuvels.

  • 28 November 2009 - 14:47

    Filip T:

    Uitgegeven in 1942, de late middeleeuwen zoals ze zeggen.

  • 29 November 2009 - 08:42

    Rosie:

    ja zeg, da was te moeilijk hoor. Ik heb ook nog in de archieven van van "la vache qie riet" gezocht. Geen enkele vermelding, nou ja, door de eeuwen heen is er ook nog geen enkele koei met hoeven gezien, toch ?

    Redactie : In Australie is een varken erin geslaagd om een gans brandweerkorps achter een gaslek te doen zoeken. Het beest blijkt werkelijk last te hebben gehad van winderigheid.


  • 29 November 2009 - 12:14

    Filip T:

    Hoeven met koeien zijn daarentegen niet zo zeldzaam, net zoals varkens die in de wind zijn. Vorige nacht nog deel uitgemaakt van die (k)lucht. Zit nu lacy op mijne zet. Zot, zat of het Franse zut, zijn ook prachtige woorden. Zat nu lacy op mijne zot, zut.

  • 30 November 2009 - 19:51

    Boman:

    "Filip T", sprak bo, "dit is zeer goed, ik schenk u de toelating om in tetablissement uwer keuze, topetegare met mij ene consumatie achterover te kieperen".

    (naar een vrije interpretatie van Charles de Coster).

    Filip, als ik nog es tot in Moortsele geraak, zullen de pinten je om de oren vliegen. Alleen zal ik mij daarna doorheen de mazen van de alcoholcontroles moeten worstelen....

    Voilà, das weer afgehandeld sie. Lacy, de koeien en varkens waren geen al te grote hulp voor Rosie. Maar jij hebt de troostprijs gewonnen voor doorzetting en opzoekingsvlijt: nen gin-tonic.....

  • 30 November 2009 - 19:53

    Boman Again:

    Tis trouwens een "vree schoon boekske". Smedje Smee.

  • 01 December 2009 - 09:24

    Rosie:

    maar Bo jong, ik ben geroerd. Vroeger op school heb ik dat nooit gekregen, zone schone prijs voor doorzetting en dit terwijl ik daar tot mijn negentiende gebleven ben hoor.
    merci jong merci

  • 01 December 2009 - 18:37

    Mmm:

    't is van 'tfleske zijne verraardag vandaag

  • 01 December 2009 - 21:24

    Boman:

    Manmanman, heb ik gisteren chance gehad!! Was hout aan 't zagen met een elektrieke verstekzaag en plotsklaps vliegt da stukske hout dat ik aan 't kleineren was uit mijn pollen en vliegt tussen de techniek, da machien en dus ook 't zaagblad blokkeert en bovendien breekt begod de bout waar 't zaagblad mee vastzit simpelweg af.
    Met als gevolg dat 't machien naar de kl... is. Maar wat erger is: een stukje hout (moest het maar nie kleineren) vliegt met een rotvaart tegen mijne mopsneus en nu loop ik rond met een gekwetste fok!!!

    Naspel: 't had vééééls erger kunnen zijn had die cirkelzaag besloten om rond te gaan vliegen.....

    Moraal van 't verhaal: geef kinderen geen gevaarlijk speelgoed!

    PS. Ik heb 't fleske laattijdig een bericht gestuurd op feesboek.

    Maar als hij (DE FLES) met een scheefgezakt oog dit lezen: damuzeleute en opgepast voor overlopende nijlpaarden.

  • 02 December 2009 - 12:41

    Filip T:

    Timmerke Tim van Timmermans zou ook een schoon boekske kunnen geweest zijn. Als die begint te zagen, steekt ge er best uw neus niet tussen. Anders wordt het weer gaatjes vullen of pommmpen om niet te verzuipen zoals Van 't Fleske zijn raardag moest overleven op zijne zet gezeten zijnde.
    Dat van die nijlpaarden versta ik al een paar jaar niet. Zal eens vragen aan Rosie of dat hoevedieren zijn.

  • 02 December 2009 - 19:05

    Louize Gossye:

    smedje Smee, Stijn Streuvels.....
    en gij nu
    juust ?
    Bon, 't voortsverder lezen uwer schrijfsels zal voor den morgendstonde zijn want genen tijd alnu om op 'mijne zet'te rusten....
    see y' zaterdag hé

  • 02 December 2009 - 20:55

    Louize Gossye:

    Gedoeme toch...ik lees nu in den 'iestoriek' mijn eigen antwoord daddek juust kom te schrijven....Echtig waar BO, ik heb niet 'afgekeken'...maar van mijneigenmijzelve gevonden...(zij het met het aanwenden der juuste 'middels' )...Allez toe, 'n half prijzeken ? Totierdiediedienooitoftenimmerwint

  • 02 December 2009 - 23:46

    Filip T:

    En ik die dacht dat ik alleen dat van die nijlpaarden niet verstond.

  • 03 December 2009 - 09:39

    A Reposado:

    weet dat Cyrano met zijn kokkerd enorm succes had bij de vrouwtjes, ik heb het nu over de enige echte:Hercule Savinien Cyrano de Bergerac.(en niet die sisi van Edmond Rostand)
    Een kloeke vechtersbaas uit de 17e eeuw die menig roemer wijn en blanchkes achterover sloeg. Zijn eetlust en zijn behoefte aan maîtresses waren legendarisch. Heelder dagen maakte hij ambras met de mannen van de kardinaal. En tussen twee duels door nog tijd vond luchtige boekjes te schrijven...
    Dit brengt me naadloos bij nijlpaarden Fil.T: Die zijn betrekkelijk plomp en gedrongen van lichaamsbouw. Kop dik en zwaar, bek breed, kan wijd geopend worden; oorschelpen klein en beweeglijk. Geen kokkerd -ik herhaal geen kokkerd. Nek kort lichaam rolrond.Huid dik rijk aan slijmklieren praktisch onbehaard, kort staartje Hun eetlust en hun behoefte aan maîtresses zijn legendarisch. Heelder dagen maken de mannetjes ambras met de mannen van de krokodil. En tussen twee duels door nog tijd vinden om luchtige strontjes rond te slingeren...... enz, enz Alle gelijkenissen met bestaande toogmakkers zijn puur toevallig. En voor de rest hou ik me bezig met snarepijperij.


  • 03 December 2009 - 18:05

    Boman:

    en zeggen dat ik eigenlijk nie snurk...

  • 03 December 2009 - 18:30

    A Reposado:

    soos hulle sei: alles sal reg kom. Ek het jou nie verglijk nie met die seekoei, Boman.

  • 04 December 2009 - 06:18

    Van 't Fleske:

    Ah nee zeker !? Zo versta ik het niet zulle Axl. Maar ja, wie ben ik hé ? (liefst een origineel antwoord en niet gewoon beginnen vuilbekken zoals gewoonlijk).

  • 04 December 2009 - 15:17

    A Reposado:

    Vuilbekken? Ik? Pretencious moi? Iedereen voelt zich blijkbaar aangevallen als ik Filip T. een biologische verklaring geef...
    Ik ben dan nog niet bezig over de veelvraat, de luiaard of de zevenslaper (hé Rosie!)

  • 04 December 2009 - 23:54

    Filip T:

    Eindelijk, 't komt weer op gang.

  • 05 December 2009 - 10:43

    A Hangover Reposado:

    Last van constipatie FT ?
    Ricinusolie, echt goed.

  • 05 December 2009 - 15:40

    Filip T:

    Spastische colon!
    Niet als vuilbekkerij interpreteren.
    Is geen Noord-Afrikaan van Franse afkomst die voortdurend in een kramptoestand verkeert. Gewoon een lastige dubbelepunt: mijn opmerking sloeg op het paard dat weer in de gang staat: dat zonder fokker.

  • 06 December 2009 - 08:04

    Filip T:

    Dat laatste mocht ook modderfokker zijn. Zo'n Cyranopaard zonder kokkerd waarover een carnavalshit gemaakt is door Gerard Cocks. Eentje waarvoor Smedje Smee zijn zadelneusje zou opgetrokken hebben.
    Heb me intussen van kop tot teen met ricinusolie laten insmeren en er maakte meer dan een paard aleen opgang.

  • 06 December 2009 - 08:06

    Filip T:

    Al een opgang? Alleen opgang? Alleen op gang? Of ophang?

  • 08 December 2009 - 06:32

    Van 't Fleske:

    Awel Beauken, waar blijft de volgend kwis ???
    Waar ?? Waar ?....

  • 09 December 2009 - 19:43

    Repôs:

    blijkbaar reageert iedereen in 't weekeneind. Nu Beste lui dit is begonnen voor mij... voor Bo al veel langer natuurlijk. Ik zal nu de komende ochtenden als mijne epoeze de sponde verlaat om te gaan werken, na een wilde nacht natuurlijk, met een wilde snurk niet aan jullie denken. Tot vrijdag

  • 11 December 2009 - 18:46

    Boman:

    'k ga nog een verhaalke schrijven sè!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 114210

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: