De Noordzee, de Noordzee.... - Reisverslag uit Hanstholm, Denemarken van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu De Noordzee, de Noordzee.... - Reisverslag uit Hanstholm, Denemarken van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

De Noordzee, de Noordzee....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

27 Juli 2010 | Denemarken, Hanstholm

Waarde thuisblijvers, al weg zijnden en nog te gaande... aanhoor mijn reisverslag weernekeer.

Alez, das is toch wat ik denk: ik sta aan de Noordzee. En als 't nen anderem is: kan me geen zak schelen, nè....

Laatste keer was ik nog in Silkeborg en weten jullie wie ik bezocht heb aldaar? De Man van Tallun en het Meisje van Elling. Vooral die vent was ´t zien waard. Opgegraven in 1950 en "overleden" in de Vroege IJzertijd, dat wil zeggem zo´n 2300 jaar in ´t veen gelegem in zijne blote flikker met een leren riem rond zijne nek (op wandel met zijn wuf???) en nog ligt diene gast ongeschoren te smilen naar de mensen de hem bezoeken. Karakter heeft/had die vent wel. Het meisje is minder goe geconserveerd, al had ze wel een knap kapsel.

Ik maak me just de bedenking: heb zo´n grote, wijdse natuur doorkruist, bossen, natuurparken en nog geen enkel, zegge en schrijve "nog geen enkel" levend wild dier tegengekomen dat groter is dan een muis. Waar zitten die gasten allemaal? Toch niet op de loop voor één of andere komende natuurramp of rook- en stofspuwende vulkaan? Trouwens, hoe ist met de Eyjafjallajôkull? Wordt daar nog over gesproken? En hebben die gangsters van BP al iets kunnen doen aan dat olielek? Hoe staat het met de regering in den belgiek? Hangende of komende? Jullie zien: ik blijf wel verstoken van nieuws al ga ik straks es pogen daar wat verandering in te brengen.

Denemarken: het blijft boeien. Vandaag jammer genoeg, was de minste qua weer. Ik heb de zon amper gezien en vanavond heb ik mijne fleece en warme sokken aangetrokken. De eerste keer trouwens dat ik op deze reis sokken aantrek. Mijn voeten zien er nogal uit: het profiel van mijn sandalen is er in gebakken. Ik vrees dat Leen assistentie zal moeten vragen aan An om mijn voeten te bewerken....

Van Silkeborg naar Viborg: En in Viborg weer veranderd van route. Gedaan met de Haevejen, op naar route nummerke 2. Deze gaat afwijkend naar links, naar de Noordzee dus. En als ik daar ben, volg ik weer een andere weg, deze naar Skagen langs de kust. Daar zie ik wel wat ik doe, maar één ding staat vast: dan moet ik terug naar beneden.

Voor degenen die mijn weg in Denemarken es willen volgen op de kaart (in grote lijnen weliswaar): Frøslevlejren, Voljens, Jelling, Silkeborg, Viborg, Glyngøre, Vilsund, Thisted, Hanstholm.

Morgen op weg naar Skagen zoals ik al eerder zei, maar ik vrees dat ik dat pas overmorgen haal, want het is zeer ruig terrein en ook een stuk door de duinen. Dus dat wordt wandelen.....

Het doet me vree plezier dat C&A de obamabiaanse problemen proberen op te lossen, maar kunnen ze geen oplossing vinden voor da gat in dat olieveld? Of is het al opgelost? En ik ben doodjaloes van dat gezuip van ´t fleske. Al wat ik hier van de fles drink is wijn, en daar betaal ik me nondedju blauw aan. Maar ´t weze u gegund, mijn vriend, flessendrinkers als jij moeten gekoesterd worden. Behoren stillekes aan tot een bedreigde soort. Gelukkig dat Carla, zijn mamdam, geen problemen maakt van dat getutter.

Aha, reposade mag zich, na de dolle fratsen van Jo op zijne velo, verheugen op een harem-reisje! Nog iets om stikke tjaloes te worden. Naar het rijk van de rhum arrangé. Voorwaar, voorwaar mijn vriend, voorzie u van de nodige blauwe pillen om het losbandige Madagascar een poepje te laten ruiken. Ook u weze het gegund, want harem-minnende mannen behoren binnenkort tot een uitstervend ras. Of heb ik het hier mis....

En wat lees ik hier tot mijn ontsteltenis. Mijn oh zo brave Leen zou zich hier verpatsen aan de reposada om haar hielen te lichten naar ´t land waaraan ze haar hart heeft verloren? Ach, mijn lief, uwe schoenen zullen binnenkort de voordeur sieren! Nee, wat zeg ik, AL uw schoenen zullen met veel genagel ten toon gespreid worden, nè.

En ja, toch één iemand die mijn verhalen leest en enigzins meeleeft. Danke Gina, dankuwel. En inderdeed: ik ga op zoek naar een velo-met-plaats-voor-velen. Dan kunnen we met z´n allen ons Leen uit de wind zetten....

Brave mensen, vooral degenen die moeten thuisblijven: tot de volgenden dan ook alweer! Der zitten er hier al een stuk of vier naar mij te kijken, zo met een gezicht "zijde nu nog nie weg??".....

Salukes en ´t ga jullie goe


  • 28 Juli 2010 - 07:25

    Veerle:

    Hey Bo,

    Ziet er allemaal de moeite uit, amaai! Super om zo te kunnen reizen! Geniet er nog van, wat geen probleem zal zijn wrs en tot de volgende! :-)

    Groetjes

  • 28 Juli 2010 - 07:47

    Leen(tje):

    Beestje, eerst kort antwoord op je prangende vragen:
    - horen niets meer van aswolk
    -BP lek gedicht( voorlopig!?), moet nog verder aan gewerkt worden
    - regering zou nakende zijn( onderhandelen nog steeds)
    -Love Parade in Duisburg wordt Death Parade( 20 doden en meer dan 400 gewonden waarvan een 80-tal ernstig in stampade)
    -Tour de France en Gentse Feesten gedaan( rustgevend)
    -EK atletiek outdoor begonnen in Barcelona( bij medaillewinst laat ik een sms geworden)
    - de Echopsis buotti staat met twee bloemscheuten van nu al 7cm zijn best te doen tot volledige bloei te komen
    -voorbereidingen rommelmarkt op 7 augustus lopen ten einde(kasten grondig uitgemest).
    -meisjes vertrokken naar Japan( nog een huis om op te passen)

    Uiteindelijk hoef je je over dit alles geen bedenkingen te maken. Wat is er zaliger dan van de wereld los rond te pedaleren en te genieten van al het moois dat je tegen komt!
    Nog één bemerking: Resposado zou een harembeminnende man zijn. Ik ken er zeker nog! Wie het schoentje past, trekke het aan!
    Dit was het voor nu. Fiets lustig verder en geniet! DZ en KN's


  • 28 Juli 2010 - 07:49

    Leen:

    Foutje in vorig relaas: moet Echinopsis buotti zijn.Bij deze: rechtgezet! Zoen.

  • 28 Juli 2010 - 09:24

    Filip T:

    Eigen aan de hittegolvende komkommertijd waarin door overmatig drankgebruik overal beestjes opdoemen, schijnt de Boze Hamermuis die vorig jaar in alle uithoeken van Frankrijk gesignaleerd werd, nu in de Deense duinen aangespoeld.
    De in Europa door zijn haremminnende karakter uitgestorven woelmuisachtige, heeft een afgebleekte helmboswuivende schedelbegroeiing, door een flessenbodem bekeken puppy-eyes, een spitse snoet van het veelvuldig tutteren, scherpe tanden waarmee het alle lagere diersoorten kan verscheuren, spitse oren die aan de binnenzijde minder behaard zijn en brede schouders op een romp met nog breder zitjesvermogen.
    Hij beweegt zich rollend voort op de vier poten met sandaalmotief en kan zich enkel leunend staande houden om zich te laven aan een bron van gerstenat. Daardoor maakt hij een sissend tot hikkend geluid. Door zijn solitaire levenswijze blijft zijn roep ‘gaaaz-gaaaz-gaaaz’ in de bronsttijd meestal onbeantwoord. Tot twintig kilo gerookte paling kan hij verorberen, waardoor een lichaamsgewicht van vijfentachtig kilo niet uitzonderlijk is.
    Het voortplantingsseizoen duurt van mei tot september. Dan verlaat het zijn nest en maakt een omzwermende beweging waarin het zijn onuitwisbare sporen nalaat.
    De Boze Hamermuis is voornamelijk een dagdier, maar ’s winters is hij meestal ’s nachts actief. Onder zijn bovengronds nest dat zich kenmerkt door aan de gevel genageld schoeisel, legt hij dan een uitgebreid gangenstelsel aan. Dat doet de woelmuis zo doortastend tot vulkanen de druk van onderuit niet meer verdragen, oliepijpleidingen openbarsten of taalgrenzen opbreken.
    Bovengronds richt hij een even grote ravage aan. Enerzijds territoriaal tegenover zijn soortgenoten die hij verjaagt, verdwijnen alle diersoorten kleiner dan hijzelf uit de ecosystemen die hij in zijn nomadisch bestaan kaalgevreten achterlaat. Wie op de vlucht slaat wordt bedolven onder vulkaanas, opgeslokt in de oliebrij of in een onbestuurbaar landschap verscheurd door leeuwenklauwen of doodgepikt in een hanengevecht.
    In komkommertijden valt er dus aan de Boze Hamermuis niet te ontkomen. Aan de autochtone bevolking die ermee geconfronteerd wordt, bestaat slechts één advies. Stuur wie een kop groter is dan de Boze Hamermuis op hem af. Kijk hem recht in de ogen met iets van: ‘Ben je nu nog niet weg?’ en lever hem uit aan een buurland.

  • 28 Juli 2010 - 11:39

    Geert Burgemeester:

    Voetverschroeiende sprinter,

    De Gentse Feesten zitten erop en ik ben er niet rouwig om...Het blijft toch een hele marathon.
    Met het risico beschuldigd te worden van Bo-plagiaat ga ik de komende dagen ook kiezen voor het fietswiel, donderdag ga ik logeren bij Anneleen (Mandeke) in Antwerpen. Haar man Luc kookt lekker pikant,dat is helemaal mijn ding !!
    Veel knorplezier in Denevarken (een lekker flauwe om af te sluiten).

    Burgervader van spijs en drank.

  • 28 Juli 2010 - 13:06

    Gin:

    Boze Hamermuis met fleece en sokken in dure oorden gespot...
    Leentje, graag 'in bloei foto's' van de Echinopsis.
    give buzze

  • 28 Juli 2010 - 20:01

    Reposado:

    leen: resposado betekent als je het splitst: res: beest, wilde stier, rund. Posado is dan weer afgeleid van posar wat poseren of eerder model staan betekent. wil jij me dus beschimpen door te zeggen dat ik model sta voor een koebeest????
    Leen reposado betekent kalm, rustig, bedaard. niks met die wildebees te zien.
    wat niets mij belet om als een res posado responsabile gerespodeert de harem te exploiteren. en morgen ist zover. tonga tsoa!

  • 29 Juli 2010 - 16:54

    Boze Hamermuis:

    Gasten en wuvekes ginder in belgenland,

    Ben weer een stukje opgeschoten. In fietsen wel te verstaan, want "opschieten" zit er bij mij niet meer in. Enkel in ´t rond uitbreiden...

    Ga der nog een klein verslag bij placeren ....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 114239

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: