De weeral afgelopen fiets 4-daagse... - Reisverslag uit Gent, België van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu De weeral afgelopen fiets 4-daagse... - Reisverslag uit Gent, België van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

De weeral afgelopen fiets 4-daagse...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

29 Augustus 2011 | België, Gent

Waarde lezers,

Ga vlug ne keer het relaas doen van mijn ultra korte fietstrip naar Roeselare en omstreken:

Woensdag 24 augustus. Gent - Roeselare, 72km.
Vandaag begint 'de grote test': zou mijn 'frozen shoulder' het houden? Heeft de cortisone niet te veel van mijn spieren afgebroken? Zit maar één ding op: op de velo en trappen!!!
Lap, 't begint goed. Het regent onophoudelijk en aangezien ik nog vóór donker in Roeselare wil zijn, kan ik niet blijven wachten. Dus de fietscape aantrekken en op weg in de miezerige motregen. Is wel een koddig gezicht die fietscape. Lijk wel een vlammende oranje vliegende non..
Trek die cape trouwens maar aan als het echt regent en het verkleednummer zal zich in de loop van de dag nog twee keer herhalen: uit, aan, uit, aan...
Ik arriveer in Roeselare na 72km, natúúrlijk via omwegen :-) en jawel: in 'den drogen'. De gelegenheidscamping staat al behoorlijk vol met campers en eerlijk gezegd: voor tenten is er zéér weinig plaats voorzien. Als ik arriveer staat één tent reeds in 'geef-acht' en zijn er twee tenten 'in wording'. Ik vind ertussen nog een plaatsje en wanneer mijn tentje staat kan ik alleen maar vaststellen dat het wel zéér klein ie...
Tijd voor een douchke. Ja terrere: geen warm water. Ben direct opgefrist...
De dichtste tent wordt bevolkt door een stam uit de buurt van Gouda: zes toffe madammen. Kon het slechter treffen....
Vroeg onder zeil, na een halve fles Zuid-Afrikaanse wijn.



Donderdag 25 augustus. Roeselare en omstreken, 76km.
Moet goeie wijn geweest zijn: me schromelijk overslapen!! Pas wakker om 8u30... Vlug een 'kattewas' en een traditioneel ontbijt: brood, worst, camembert. En koffie van de overburen, ook Nederlanders.
Start van de 4-daagse is aan het WIEMU, het wielermuseum. Stempelke en dan op weg langs fietsknooppunten voor een tochtje van 76km langs Ardooie, Koolskamp, Egem, Tielt. Boven op de Poelberg - een onwaarschijnlijke hoogte van 45m (!!!) - een lekkere smos verorberd met daarbij de onvermijdelijke Rodenbach in het voormalige klooster van de Zusters van 't Geloof.
En dan verder langs Meulebeke, Ingelmunster, Izegem. Een prachtige tocht onder een stralend zonnetje die eindigt aan het WIEMU en waar ons een Rodenbach van 't vat wordt gepresenteerd. De organisatoren kennen hun wereld...
Terug aan de tent om 15u en alweer geen warm water in de douche. Wordt je beresterk van.... Toch maar de andere helft van de wijn opgedronken om wat warm te worden vanbinnen...
Vroeg onder de wol met oordopjes. De buurman snurkt oorverdovend....


Vrijdag 26 augustus. Roeselare en omstreken, 96km.
Beginnen met te vertellen dat ik voorbije nacht weer heb liggen te zweten. Eén: 't was absoluut niet fris/koud en 'twee': het onweerde! En zoals jullie mss weten: ik ben als de dood voor de bliksem! Het regende bovendien 'cats and dogs' en dat duurde de ganse nacht. En deze morgen om 8u regende het nog, zodat ik heb ontbeten in mijn tent. Niet zo heel comfortabel, maar het moest wel. En terug geen probleem om koffie te hebben: de overburen zijn attent :-)
Vandaag staan 2 tochtjes op 't programma. Ben uiteindelijk maar vertrokken voor "part one" met mijne cape aan (hahahaha) naar de startplaats aan het WIEMU. Nog altijd regenen en toch maar op weg. Gelukkig hield de regen het voor bekeken en kon ik verder, terug langs knooppunten via Moorslede en Passendale naar Tyne Cot. Kregen daar bevoorrading en de gelegenheid om met een gids het kerkhof te bezoeken. Ik krijg nog altijd de kriebels als ik er aan denk hoeveel te vermijden doden de toenmalige opperbevelhebber Haig op zijn geweten heeft. Niet voor niks is die idioot de geschiedenis ingegaan als 'Butcher Haig'... Terug naar Roeselare via Passendale, Westrozebeke en Oostnieuwkerke. In het WIEMU weer de obligate Rodenbach en dan naar de camping. Ietsje eten en op weg voor "Part two": de 45km lange 'Feestelijke openingstocht van de Belgian Cycling Happening' onder begeleiding van politie rondom Roeselare. Al ooit es in een peleton van zo'n 500 deelnemers gefietst? Das nen rekker!! Om jullie een idee te geven: vooraan werd er gereden aan een gezapige 20km/u, ewel, achteraan diende er na elke bocht 30km/u gefietst te worden. Ik zag die bui hangen en om te vermijden dat ik constant recht op de pedalen zou moeten, heb ik direct postgevat op de tweede rij. Daar zat ik veilig. Van de deelnemers - toch heel veel 'bejaarde' mensen - heeft 1/3 afgehaakt, slachtoffers van "de rekker"....
Aleluja, de douches doen het: warm water. Wat een luxe!
Besluit: was plezant vandaag. De 96km zijn goed verteerd en mijn schouder houdt stand. En ik ook...


Zaterdag 27 augustus. Roeselare en nog andere omstreken, 89km.
Was een frisse nacht, maar gelukkig geen 'thunder and lightning', alleen veel dauw. Goed geslapen, met dank aan de wijn - nog een flesje zuidafrikaanse gehaald in Delhaize - en de oordopjes. Ik slaap hier waarempel de klok rond: ofwel slaap ik hier zo vast door de gezonde Westvlaamse lucht (?!?) ofwel slaap ik thuis te weinig en ben ik nu bezig aan een inhaalbeweging...
Ontbijt, traditioneel hé: brood, mosterd derop, wordt en koffie van de sympathieke buren.
De start is voor de verandering aan de Hallen. Er zijn voor het weekend veel deelnemers, vooral wielertoeristen! Das een ras apart en als "gewone" fietser sta je daar toch een beetje onwennig bij. Zeker als je kiest voor het circuit van 75km. Niet aantrekken en op weg. Tis droog, veel bewolking en nog veel meer wind. De tocht is bewegwijzerd door Grinta en gaat - ojee - richting Heuvelland via Moorslede, Zillebeke (waar ik op Hill 60 juist bijtijds een bushokje kan infietsen om een stortvlaag te ont-fietsen), Dikkebus, Mesen, Zonnebeke en via Moorslede terug naar Roeselare. Lastig tochtje met heel veel heuveltjes en straffe tegenwind tot in Mesen. Terugweg is "laag vliegen"... En de tocht van 75km was er eentje van 87. Plus heen en terug naar de camping werd het vandaag 89km.
En dan, de BBQ voor de campinggasten. Kostte 12 euro en was de moeite. Nog nooit in mijn leven zoveel polonaise gedanst als toen... Ne mens moet zich aanpassen aan de omgeving niewaar :-) Gelukkig dat ik kon bijzitten bij "de 6 madammen van naast de deur" of ik kon mijn bord op de grond zetten. Uiteindelijk veel plezier gemaakt en daar komt het op neer hé !?!

Zondag 28 augustus. Nog maar es rond Roeselare, 85km.
Dedju, wat slaap ik hier zalig én lang. Combinatie van fietsen en wijn is super!
Weer vertrek aan de Hallen en weer kies ik voor de 75km die bij aankomst 83km blijken geweest te zijn. Maar wat betekenen die extra kilometers? De tocht was eigenlijk bedoeld voor de wielerterroristen, wat betekent: veel rechte wegen waar er volop kan gevlamd worden. Aangezien ik maar een modale fietser ben, heb ik niet gevlamd (weer een strakke wind) en genoten van de omgeving. Met de wind op kop langs Hooglede, Staden, Zarren en Koekelare ging het naar Diksmuide. De IJzerbedevaart was bezig en ochgod, ik denk dat er amper 1000 mensen aanwezig waren. Zielig toch, want toen ik zo'n 16 was gingen we me de fiets naar Diksmuide en was de IJzervlakte compleet gevuld. Maar toen had het hele gebeuren nog geen racistische kantjes...
Van Diksmuide met nog straffere tegenwind langs de IJzer tot in Werken en daar had ik eindelijk wind in de rug. Maar toen kwamen de heuveltjes rond Houthulst, Westrozebeke en Oostnieuwkerke en de regen....
Om 14u45 was het karwei geklaard, kreeg ik een medaille voor gereden diensten, waren alle tenten ronom mij verdwenen en stond er 418km op de teller. Gelukkig werkten de douches nog en was er warm water.
En wat het plezantste was: Leen is mij komen halen in Roeselare. Toch tof hé !?!

Besluit.
Zo'n korte fietsvakantie is altijd plezant om mensen te ontmoeten maar het blijft een vaststelling: of je nu vertrekt voor 4 dagen of 10 weken, je neemt evenveel mee in de fietstassen.
Fysiek mag ik absoluut niet klagen: mijn schouder heeft zeer goed stand gehouden en morgen begint de kine weer. Opbouwen van de spieren....

  • 29 Augustus 2011 - 16:13

    Grietje :

    zeg boke kben blij voor u schouderke,maar ge moest u schamen wijn van delhaize en carrefour dan ,,,,,,,,,,,,,,hiihi grapje he alle op naar de volgende fietstocht he
    en verzorg verder je schouder ,knuffieeeeeeee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 114234

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: