Katharen - Reisverslag uit Trèbes, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Katharen - Reisverslag uit Trèbes, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Katharen

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo

19 Mei 2017 | Frankrijk, Trèbes

19 mei – Arigat - Trebes
Gisteren een formidastische ‘Magret de Canard’ gegeten, vergezeld van zelfgemaakte frietjes, salade en tomaten én nen halve liter wijn. Nadien een bordje kaas én een koffie met armagnac. Zijn we goe bezig? 

Mijn verwarming in de camper eens geprobeerd: werkt perfect. Is aangenaam als ’t buiten amper 8 graden is.. En bovendien regent… De geneugtes van een camper 

’s Nachts om 4u ‘hoog water’ en hola: de regen is geweest en de sterren fonkelen. Een hele opluchting. Kruip onder m’n dekbed en geniet van de omhelzing. Maf door tot halfacht.

Voor ik de camping “Les Eychecadous” verlaat nog even gedag zeggen aan de Franz. Kofietje, nog wat beloftes maken die toch nooit zullen ingelost worden, en den hop: en route.

Een half uur nadien sta ik in Foix. Een van de mooiste Katharen burchten en heel wat historie in dat stadje aan de Ariège. Kasteel bezocht en halo, stevig klimmen! Heb twee van de drie torens beklommen en had er graag de derde bijgenomen, maar ik werd belemmerd in mijn geestdrift door een paar stevige, volgens mij middeleeuwse sloten.

In het centrum, in de schaduw van de ‘Abbatiale Saint Volusien’ was het markt. Waarde landgenoten, je moet al heel sterk in de schoenen staan om te kunnen weerstaan aan al dat lekkers, die voor de lokalen als ‘gewoon’ wordt gezien. Manman, schapenkazen, worsten van , bereide forellen, honing, groenten en fruit, lokale wijnen. Zelfs een koppel nonnen had hier een kraam met bereide kazen, geitenkazen….
Ik sjokte voort met een dikke beefsteak, 4 avocados, 2 stukken kaas. Wat maar weer eens bewijst hoe zwak mijn wil is 

Had er écht honger van gekregen en stapte binnen in ‘Beija Flor’, een Braziliaans restaurantje. Heb daar een stroganoff gegeten, echt typisch Braziliaanse kost volgens mijn goeie vriendin Laïs Queiroz, en het was lekker!!
Foix is een bezoek meer dan waard, zeker op vrijdag, marktdag. Ons Vrijdagsmarktgevoel verbleekt bij zoveel kleur en smaken… Dát is een écht stukje Frankrijk. En genieten dus…

Katharen. Ik heb al veel gelezen over die gasten. Waren zeer erudiete mensen, maar volgens de katholieken “heksen” en zo stierven ze ook massaal op de brandstapel. En met hen de tempeliers, die hen vededigden. Maar het ging om macht en centen. En dat laatste hadden de tempeliers en de koning niet. Dus dé oplossing: endlösung….

Montségur, het kasteel dat het langst weerstand bood aan Simon de Montfort, de meester-slager, de vernietiger van alles wat ook maar Kathaars was. Ik vergelijk hem met generaal Haig, die klote-generaal die duizenden jongens de dood instuurde in WO I… Al had die laatste niks met Katharen te maken…
Ik bezocht het kasteel niet. Was me toch wat te lastig na Foix. Heb het lager bij de grond gehouden. Ging een uurtje wandelen in de bossen rond die ferme rots waar de voormalige Katharenburcht op schittert. En mijn ‘oogst” aan bloemen was genereus. Ik post een paar staaltjes op facebook. En de rust hier. Immens. Ik zie veel bloemen en hoor veel vogels, zie die niet of weinig. Te vlug voor mij. En weer die koekoek. Mij werd toen ik klein was verteld dat die regen aankondigt..
En waar eindigt mijn dag? In Trèbes, op camping ‘La Commanderie’. Waar ik al enkele keren toefde, ook met Leen. En die ene keer met haar was memorabel….
Ik eet wat stukken kaas, 2 avocado’s, een stuk brood met olijven en rozemarijn, en een fles wijn…. A bottle a day, keeps the docter away….

  • 19 Mei 2017 - 23:23

    Leen:

    Ha, daar ben je weer! Zo herkenbaar wat je schrijft! Moeten die streek toch weer eens samen doen! Ben je in paradepas naar de camper gelopen? Goede reis verder en blijf vooral schrijven! Zoen!

  • 20 Mei 2017 - 08:44

    Xavier:

    Inderdaad Bo, in de Katharenstreek zeer indrukwekkende kastelen. Foix hebben we niet gedaan, maar wel de klim naar Montségur in een temperatuur van 28° C!!! Zot zijn ze, die toeristen! Ik weet niet goed meer welke kastelen we nog bezocht hebben, maar wat me wel bijbleef was het stadje Mirepoix niet zo ver van Foix met een prachtig marktplein, omgeven door gaanderijen. En toevallig was het marktdag. Ah, la Douce France.

    Volgens les prévisions météo zou het vanaf nu wel mooi weer moeten zijn daar in het Zuiden. Alleen hoop ik dat het in de Pyreneeën en in Spanje ook zo is. Want je moet zien dat je niet te laat in Malaga bent.

    Wat het vliegenraam betreft: je bent inventief genoeg om dat op te lossen: weef er zelf één - je hebt toch tijd - leg met een pijp een rookgordijn aan, laat één van je beruchte winden - pas op voor de gas - zet je dampkap aan zodat de bestiollen weggezogen worden hang een ajuin aan de deur.... Allez ja, 't is om je maar wat te helpen.
    Goeie reis verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 114202

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: