Dag 38 – Van Puerto Sta. Maria naar Nazaré - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Dag 38 – Van Puerto Sta. Maria naar Nazaré - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Dag 38 – Van Puerto Sta. Maria naar Nazaré

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo

22 Juni 2017 | Portugal, Nazaré

19 juni 2017

Vandaag wordt door ons onthouden als de vlucht naar minder-hete plekken…

Reisdag dus…. Kilometers vreten… Weer noordwaarts begod… Alleen al dat “noord” doet me rillen. Is terugkeren. En we zijn er nog maar net… 38 dagen….

07:30 – Vallen uit bed… Kijken mekaar aan, vragen ‘van welke planeet kom jij’?, nemen een douche, kijken mekaar nog eens aan ‘en weten het weer’… Drank verzacht de zeden..

08:30 – Betalen en wegwezen. ’t Was weeral leuk hier in El Puerto, en… we hebben alles nog.. Net buiten ‘Osborne-city’ stoppen voor een Spaans ontbijt: vers uitgeperst sinaasappelsap, een boccadillo met kaas (Leentje) en jamón (ikke), straffe koffie.

We gaan via kleine baantjes verder naar ’t noorden, tanken een tank vol in Cuervo, doen een pis-stop in Las Pajanosas. Ik rij me potdorie ‘bijna’ vast in de straten van een onooglijk klein dorp waar ik helemaal niet moest zijn, zweet-zweet, maken een omweg van wel helemaal 6 km, langs een akelig smal baantje om aan het ‘Monasteria Tentudia’ te geraken - dat wegens maandag zijnde gesloten is. Ligt hoog op de gelijknamige berg van 1110m, genieten van de geuren en de kleuren, plassen ongegeneerd achter een hoog opgeschoten parasolden – toch niemand in de wijdste wijdte te bespeuren, auto-wandelen verder naar Fregenal de la Sierra, alwaar we genieten van een hemelse ‘dagmenu’.
Temperatuur buiten: 46 graden. Binnen in de eetzaal staat de airco aan, waardoor we het gevoel krijgen een koelcel binnen te stappen. Leentje spurt naar de auto om een vestje te halen. Eenmaal buiten, hopsakee, terug uit. Onmenselijk heet.

We rijden verder, de ramen staan wijd open. De wind is als een hete föhn die mijn coiffure compleet naar de Filistijnen helpt: alles in geef-acht, precies een hanenkam…

17:00 – Elvas. Fuck, is hier ook zo heet.. Heter zelfs. Niet te doen, niet aangenaam meer. Pak de kaart van Portugal. We willen het ‘ietsje’ koeler. Aan zee misschien? Naar Nazaré, een stadje met mooie herinneringen.

Toen ik hier voor het eerst kwam, met mijn Honda CB 650 in 1980, werden de vissersbootje nog met een soort lier op het droge getrokken. En was er nog geen haven…

Ik rij, heb mijn GPS ingesteld op de ‘snelste route’ en uur van aankomst wordt getoond: 21u20. Maar dat is begod Portugese tijd… Die is een uur vroeger dan Spaanse en “de onze”, waardoor ik me plots moet haasten om voor donker te arriveren in Nazaré… Geef buzze….. Haal het net, arriveer 21:24, de receptie van de Orbitur camping sluit om 21:30… Zoek me een plaats in ’t duister…

22:30 – Onze alkoof in….

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 114293

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: