Terug in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Terug in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Terug in Kaapstad

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

24 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Waarden,

't Begint hier op z'n einde te lopen. Maar ondergetekende gaat zeker nie klagen, want hier geen aardbevingen, revoluties of slecht weer. Dus: ik ben een baai tevree manspersoon.

Ben vandaag teruggekeerd naar mijne eerste backpacker: Afrique du Sud. Om Xa4 gerust te stellen: ik heb rondgereisd met een Tata. Je weet wel: zo'n goedkoop Indisch autoke die in Europa niet mag verkocht worden wegens te onveilig... Niks van gemerkt, maar dat zal wel aan het feit liggen dat ik voorzichtig heb rondgetoerd, wetende dat de auto niet veilig zou zijn. Enzovoort, enzoverder.
En nee, 't was geen Duits scheperke, eerder nen hollandse keffer, of een marokkaanse berggeit....
Gelukkig dat Axel zijne gsm aflegt 's nachts, want ik heb er geen flauw benul van hoe groot het tijdsverschil is met Thailand. Dus wacht ik gewoon tot ik een sms-je krijg van alginder.
Toch grappig dat onderonsje van de gevederden. Moet eerlijk zeggen dat ik die dingen hier nog niet heb meegemaakt. Ten eerste omdat de vogels hier blijkbaar niet zoveel redenen hebben om te ruzien en ten tweede: hier hangen overal borden dat het verboden is de dieren te voederen. En men doet dat hier, temeer dat er meestal ongenode gasten op afkomen, zijnde baboons. Kunnen wel niet vliegen, maar als 't er op aankomt zijn ze behoorlijk vliegensvlug. Kan ervan meepraten... En er wordt hier inderdaad wat afgezopen, om het zo maar uit te drukken. De wijnen moeten maar nie zo lekker zijn en de Black Label gaat zo heerlijk binnen na een wandeling. Zodoende. Maar je zweet hier behoorlijk wat af, zeker in de bossen rond Knysna, waar er een vochtigheidsgraad is van zo'n 60%. En dat is zeer veel...
Liefste keun, hoe kan ik nu zwijgen over al het heerlijke eten hier. Het minste dat ik kan doen is jullie deelachtig maken aan de zon, de zee, het mooie weer, het lekkere eten, de onvolprezen wijn, de leuke vrouwen. En ja Xa4, der zijn hier mannen, maar daar val ik niet zo voor... Dus hou ik meer van die zongerijpte madams...
En Pascale, ik kan me goed voorstellen dat het in belgenland balen is. En straks, dinsdag dus, zal ik ook wel balen vrees ik...

Maandag 21/02 - Knysna
Wolken aan de lucht, lage wolken en wolken met een slecht karakter: ze blijven hangen. Naar Buffelsbaai, strandwandeling en schelpen zoeken. Strand is zeer breed en tot het volgende dorp 12km ongerept, wit zand, maar geen schelpen. Niks, nada. En alles wat dan toch op een schelp lijkt, heeft nog bewoning. Tof om die beestjes te zien rondkruipen. En ongelooflijk dat zoveel beest in zo'n klein schelpje past. Op het strand liggen veel grote, blauwe kwallen en de levende schelpjes zitten als vliegen te genieten van die overmaatse kwallen. Minischelpdieren met een kanibalistisch trekje. Leven en overleven. Ondanks de bewolking, ferm genoten van mijn dagje strand.
's Avonds lekker gaan eten bij een Indier. Lams vandaloo, nan, groenten in een pikant sausje en rijst. Heel lekker (weeral, sorry...) en niet duur. De wijn was excellent. Ook weeral.
Aan de deur stond een zwarte man te bedelen. Kon het niet laten. Heb een take-away voor hem besteld. Rijst en groenten, niks speciaals. Was me heel dankbaar. Nog wat gebabbeld. Hij heette Donovan en had aids. Is hier toch nog een groot probleem, al die stakkers. Arne: je moet blijven!!

Dinsdag 22/02. Knysna.
Vroeg op. En dedju, weer bewolking. Blijkt hier normaal te zijn, omdat er rond Knysna heel grote, dichte bossen liggen, met heel grote bomen van zo'n 600 tot 900 jaar oud. Compleet ondoordringbaar. Zaten hier vroeger grote kuddes olifanten, begin 1900 nog zo'n 4000, nu amper 3. Denkt men. Allenaal gedood door de woudkappers die hier hun lusten botvierden...
Je moet 17 rand inkom betalen voor het Goudveld Nature Reserve, maar die worden goed besteed. Alle trails zijn supergoed aangeduid en dat is geen overbodige luxe in deze 'jungle'.
Eerste 'trail', een opwarmerke, de Jubilee-trail, zo'n 6km. Niet lastig, gewoon langs de rivier, de Jubilee. Maar die vochtigheid is niet te beschrijven, ik zweet uit elke porie en na amper 5 minuten is mijn t-shirt kletsnat. Hoor het jullie al denken: lui zweet, rap gereed..
Tweede wandeling: Circles in the Forest. Negen kilometer calorien die verdwijnen aan de lopende zweet-band. Hoop ik toch. En om niet in herhaling te vallen: ik heb er honger van gekregen. Naar Chatters Bistro, de place to be, als je van pizza houdt. Gebakken op houtvuur, flinterdunne krokante deeg, lekker vis daarop (veeeeeel soorten), goedkoop. Als wijn een Karusa Pinotage, 14 procent. Stevig wijntje.
Nog een uitgebreide reisbabbel met twee Hollandse meiden (jaja Xa4), Suzanne en Jessica. Laatstgenoemde werkt voor een reisburo in Nederland en was op prospectie. Slapen in dure hotels en eten, op kosten van de firam. Verwonderde me al dat ze me spontaan trakteerde op nog een glas wijn....

Woensdag 23/02. Knysna.
Laatste dag hier, dus wordt het hoog tijd om mijn Tata te LATEN kuisen. Is niet meer om aan te zien, stof en nog es stof. En niet alleen aan de buitenkant. Anderhalf uur hebben 3 zwartjes er aan gewerkt, anderhalf uur zwoegen. En de prijs? 45 rand. Tijdens dit anderhalf uur aan de praat met Jane, een vrouwspersoon. Ze was afkomstig van Natal, de Drakensbergen meer bepaald en woont al 7 jaar in Knysna. En ongehuwd. En mooi en vriendelijk. Vlotte prater.
En aangezien ik ook Knysna nog niet deftig heb bekeken, was het vandaag mijn laatste kans. In de vroegere gevangenis, is naast een boeiend museum een al even boeiend, klein restaurantje. Dat ik heb vereerd met een kort bezoek. Net lang genoeg om een bobotie te verorberen. Met 2 glazen wijn.
En dan verder op 'stadstocht'. Is niet zo groot, maar Knysna heeft veel mooie gebouwen die meest dateren van begin 1900. Tof. Ook naar het Thesen eiland gestapt, maar dat is meer voor de veel betere klasse. En de restaurants zien hier gene spek voor mijne bek. Terug gewandeld langs de kades, waar een zeer kleine versie ligt van het Waterfront in Kaapstad.
Van al dat wandelen weer dorst gekregen. En honger. Eerst kippelevers pili-pili en daarna een portie hake en inktvis om 'U' tegen te zeggen. Deze keer heb ik me bij een paar stevige, vers getapte Black Labels gehouden.

Donderdag 24/02. Knysna - Kaapstad.
Vroeg op weg. Naar Kaapstad is het toch zo'n 550km en aangezien ik niet zo'n liefhebber ben van autostrades, heb ik deels de Route 62 gevolgd. Veel mooier en rustiger dan de N2. Wat ik niet wist: de Ronde van ZA is bezig en die koos ook voor de R62... Ik heb dedju 57km achter die gasten gehangen! En ik niet alleen. Een file van jewelste en geen doorkomen aan. Zijn maar 2 baanvakken... En je kunt niet zomaar een andere weg nemen. Nee, de R62 is de enige weg die Ladismith met Barydale verbindt. Zodoende.... Wat me verwonderde: ik kon amper 25km/u rijden. Was dat een wedstrijd voor rolstoelpatienten? Kan niet bevestigen of ontkennen, want ik heb geen renner gezien....

En nu zit ik weer in Kaapstad. En ik heb nog niet gegeten en tis al half tien. Of toch, in Carlitzdorp een salade met struisvogel heel dun gesneden en een flesje wijn.....

Tussen al dat gevreet, gezuip en kletsen met de vrouwen, heb ik wel heel veel gewandeld. En gezweet....

Tot de volgende!!!! Of eerder: tot aan de toog... Ergens...




  • 24 Februari 2011 - 20:02

    Grietje:

    boke lieve vriend geniet nog van uw laatste dagen ginder ,want ne keer terug in ons landeke is het terug klusjes klaren ,tot binnenkort he kussies

  • 25 Februari 2011 - 17:10

    Leen(tje):

    Dag lief beest , schaf je nog maar gauw een dikke jas , fleece , warme schoenen , oorwarmers en wanten aan , want het wordt bibberen als je terug komt ! Ik heb alvast extra vitamin C in huis gehaald om je de eerste dagen tegen de weersomstandigheden te beschermen. Kersepitkussentje is hersteld en ligt te wachten alsook een restant van de glühwein ! Geen zin meer om naar huis te komen nadat je dit gelezen hebt ??? Weet dan dat er een grote groep vrienden je de warmte zullen schenken die je node moet missen in dit regeringsloze , koude regenland ! Al bij zo slecht nog niet ! Goede reis , maatje , en van harte , harte , harte , enz. WELKOM TUIS !!!!!!! Zoenen .

  • 25 Februari 2011 - 21:00

    Van Zele Monique:

    Hallo Bo
    Het is plezant om je reisverslag te volgen.Volgens mij is het een reis om nooit te vergeten.Ja hier blijft de winter maar doorgaan.We hebben nog niet veel zonneschijn gezien,enkel grijze dagen.Ik wens je nog veel prettige avonturen toe en een behouden thuiskomst.Groetjes Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 114250

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: