Kaapstad, Greyton, Barrydale en nu in Amber Lagoon - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Kaapstad, Greyton, Barrydale en nu in Amber Lagoon - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Kaapstad, Greyton, Barrydale en nu in Amber Lagoon

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

16 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Waarde lezers en anderen,

Waar was ik gebleven? Ga proberen alles weder op te halen.... Oud worden is een dingen hoor...


Vrijdag 11/02.

Vertrokken vanuit Kaapstad langs de Walviskust - is nu natuurlijk niet het moment voor die zuidkapers en bultruggen - maar tis een prettige weg. Gestopt in Betty's Beach. En als ik al dacht dat ik geen pinguins meer zou zien: hier zit zowaar ook een kolonie Afrikaanse pinguins. De guard wist me te vertellen dat er 2500 vaste klanten zijn en dan ook nog een hoop 'toeristen' en een hoop jongen. Indrukwekkend schouwspel, beter dan in Boulder's Beach. En nog es veel goedkoper om die beestjes te bekijken (10 ZAR). Vandaar verder gesjeesd tot in Greyton. Supergezellige en comfortabele backpacker, de Zebra Moon, 90 ZAR de nacht en zeker *** waard. Plus dat de gastvrouw, Janet, een vrolijke madam is met als motto: if you're happy, I'm happy. Kan ik mij volkomen in vinden...


Zaterdag 12/02.

Heb vanuit de 'Zebra Moon' de McGregor-trail gewandeld. Gaat over de bergen (1200m) van Greyton naar McGregor door de Boesmanskloof en is 14km lang. Wordt door verstandige mensen heen en terug gewandeld in 2 dagen. Met overnachting in 'De Galg'. Maar aangezien ik a) geen verstandig iemand ben, b) de naam 'de galg' niet zo aantrekkelijk is en c) ik geen 2 dagen wil wandelen over 28km, heb ik het heen-en-weer gedaan op 1 enkele dag. Amaai, toch een beteke onderschat, maar tis me gelukt. Janet verklaarde me gek. Is niet de eerste keer deze reis dat ik dat moet horen van de lokalen... 's Avonds was er nog een avondmarkt die een keer per maand wordt gehouden. Veel zaaks is het niet, maar ze hebben wel een lekker lokaal biertje...
PS. Als je vanuit Greyton naar McGregor rijdt met de auto is dat wel zo'n 60km.... Dus wandelen is korter -:)



Zondag 13/02.

Zondag is rustdag, dus vandaag veel kalmer gedaan. Ben naar Cape Agulhas gereden, het meest zuidelijke punt van ZA en Afrika toutcort. De vuurtoren beklommen en dat is geen sinecure, want alles gaat nog via vrij steile, houten ladders. Het verwonderde mij al dat ik al mijn persoonlijke gegevens moest noteren bij de ingang... Verder wat rondgeslenterd aan het strand van Struisbaai, schelpjes gezocht en de vissers bekeken. Heb daar trouwens hemels gegeten voor een prijs die bij ons niet meer voorkomt: een lekkere salade met inktvis, mossels, gambas en garnalen voor 60 ZAR... Ongelooflijk -:) -:)



Maandag 14/02.

Valentijn wordt hier uitbundig gevierd. Is niet meer voor mijne leeftijd, dus tijd om te vetrekken, richting Oudtshoorn. Maar in Swellendam is er een heel mooi natuurpark: Bontebok N.R. En dat wou ik ook nog es zien. De moeite. Is opgericht om de bijna-uitgestorven bontebok een rustige plaats te geven om zijn/haar lusten bot te vieren en dat is waarempel al goed gelukt. Zodat ons kleinkinderen (????) ook dit prachtig beest zullen zien. En ik ben daar zodanig lang gebleven, dat het waarempel al 15u was toen ik er buitenging. En aangezien mijne volgende backpacker nog zo'n 250km ver was, moest ik een andere slaapplaats zien te vinden. Via de Trabouwpas - volgens de lokale bevolking de mooiste pas van Zuid-Afrika - naar Barrydale. Daar een 'backpacker de luxe" voor 250 ZAR. Wel dik boven mijn gewone doen, maar toch nog altijd 'maar' 25 euro. En bovendien was er een goed restaurant in de buurt.... Geen verder commentaar.



Dinsdag 15/02.

Hophop en verder. Heb gereserveerd in 'Amber Lagoon', een backpacker tussen Carlitzdorp en Oudtshoorn. Dus daar moet ik toch geraken, is maar 180 km. De eerste 73 km tot in Ladismith gaat door de Karoo en is een prachtig, weliswaar desolaat land, vol fynbos en weinig leven. Moest wel af en toe uitwijken voor een overstekende schildpad, maar daarmee is alles gezegd. In Ladismith tijd voor een pint en een babbel met een lokaal madam. Die zei me - als ik tijd had tenminste - naar Sevenweekspoort te gaan. Ik heb tijd, dus ik daarheen. Eerst gekeken in mijn 2 gidsen en nergens staat er wat over in. Toch benieuwd. Amaai, absoluut de moeite. Is verdorie opgenomen als World Heritage Monument! Zeker de moeite: prachtige rotsen, verwrongen door de natuurelementen in allerlei bochten en gekke vormen en een eigen fauna. Als je niet eindeloos wil rondrijden, moet je de 15km wel terugrijden, maar dat was geen straf. Integendeel. Conclusie: af en toe een klapke met de lokale bevolking kan onverwachte zaken opleveren.
Gestopt in Calitzdorp, had honger. Binnengewandeld in 'De Rooie Koffiepot'. Amaai, heb daar een hemelse Karoo lamsbout gegeten met groenten en rijst en dat voor 75 rand. De wijn moest ik wel halen in de Liquor store naast de deur. Heb gekozen voor een lekkere witte Boplaas...
Toch nog in de Amber Lagoon geraakt. Wordt gerund door 2 sympathieke duitsers die 7 jaar geleden zijn vertrokken vanuit Antwerpen met een zeeschip... de Amber Lagoon...

Wat ik vandaag uitrichtte, is voor de volgende keer.

Ben blij voor Rosie dat ze weer de oude is. Trappisten zuipen, doorspoelen met jenevers, jaja...

Detlef, ben toch een paar tips van jou aan 't volgen. Ik moet af en toe ook es naar de jeugd luisteren....

Mijn zoon, ik moet jou teleur stellen. Niet zozeer de aandelen van gin zullen de hoogte ingaan, eerder de onvolprezen Kaapse wijnen zijn aan een hausse toe. En wat mijn gewicht betreft: tsa......

Verder wil ik mijne maat Axel en zijn wijfie een baai goeie reis toewensen.

En voor de rest: tot de volgende maten!!




  • 16 Februari 2011 - 14:54

    Xa4:

    Ach zo, dat wijntje BOplaas moet wel zeer lekker gesmaakt hebben als jij nu al Duitsers sympathiek begint te vinden. En we zijn ook blij dat de BOnteBOk alive and kicking is. En je wandeling door de BOesmankloof heen en terug op één dag, natuurlijk, je zou het dubbele traject nog op één dag doen als je maar een lokaal biertje kan proeven. Je wist dat het die avond markt was. Of was het misschien Janet haar BOezem? En waren die puinguins indrukwekkender dan in BOulder's Beach? Goed voor jou. Eigenlijk ben je wel een BOfkont. Ik hoop dat je nog op leuke BOndgenoten BOtst .
    Dag BOudewijn.

  • 17 Februari 2011 - 13:52

    GDP:

    Sire (Boude)wijn,

    Dat klinkt allemaal fantastisch : friendly locals, biertjes, lekker eten, beestjes alom...het is een héél ander verhaal van teneur in vergelijking met het "Scandinavische" verhaal...
    Blijkbaar is dit type van reis echt wel meer jouw ding.
    Tussen al die exotische weelde wat persoonlijk Gents nieuws, en als beloning voor jouw verslagen mailsgewijs een absolute primeur : vandaag wordt de Burgemeester officiëel overgedragen en op 1 maart sluit ik de deuren daar...Nog wat praktische "kwakkels" (chauffageketel laten reiningen, keuring elektriciteit, enz) en dan is het tijd voor mijn NIEUWE JOB ! 1 keer gesolliciteerd en... BINGO ! Ik ga aan de slag als kok/begeleider in een "Sociaal restaurant". Hopelijk valt dat goed mee want het is iets totaals anders dan mijn "eigen ding" van de voorbije 7 jaar...Ik zie wel of ik daar na enkele weken mijn (catering)draai vind of dat ik zal moeten erkennen dat het niet vol te houden is...Maar het is full-time-werk, even erin vliegen..."Het Centerke" zal dus nu weer als "extra" fungeren, maar goed ook want er zal na de overname nog wel één-en-ander (af)betaald moeten worden...
    Wordt vervolgd, stap ze, en om af te sluiten de "reclame-flauwe van de week" : BOplaas is goed voor de blaas !!!

    Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 114295

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: