Geraak hier nie weg uit Capetown - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Geraak hier nie weg uit Capetown - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Geraak hier nie weg uit Capetown

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

09 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Waarde vrienden alginder in den belgiek,

Zoals hierboven vermeld: tis hier zo'n fijne plek dat ik me weinig moeite doe om naar elders te vertrekken. En bovenal: 't zijn hier hemelse temperaturen. Al moet ik zeggen dat mijn 'bijna=naakte-schedel' wel behoorlijk is verbrand. Amaai, nog nooit meegemaakt. Gevolg daarvan is dat ik mij nu overdag moet voortbewegem onder een afschuwelijke hoed om me te vrijwaren van die helse zon. Bon, eigen schuld, dikke bult. Had er de eerste dag maar nen degelijke sunblock moeten opsmeren i.p.v. rond te paraderen alsof 't op de Vrijdagsmarkt was>

't Waren weer spannende dagen. Gisteren was ik op weg naar Cape Point - voor de verandering - en toen ik efkes langs de weg ging staan, had ik direct stante pede het gezelschap van een grote baviaan in mijn karretje. Wasmeda schrikken! Ik opende nog maar net mijn rechter voordeur en meneer - want het was een supergroot mannelijk exemplaar - stapte rechts achteraan in. Waar dat schepsel vandaan kwam??? Vliegensvlug ging ie over de leuning van de voorzetel en daar zat hij dan, op zoek naar eten. Kwamen gelukkig onmiddellijk 2 gasten af en zeiden dat IK moest uitstappen en alle deuren openen. Ze zijn er dan vrij vlug in geslaagd meneer naar buiten te porren. Was toch efkes spannend, want ik weet dat baboons agressief en slim zijn - zie Pilanesberg - maar dat ze zo snel waren DAT wist ik niet. Bon, om kort te zijn: dienen aap had niks te zoeken in mijn auto en gelukkig heeft ie de barak niet afgebroken...
Voor de rest: het was een leuke dag met weer veel pinguins, elandantilopen, bontebokken en veel voorbij wandelende struisvogelsteaks. Toch een mooi gebied. 's Avonds - was toen al zeven uur - gebakken vis en frietjes gegeten met een frisse pint VAN 'T FLESKE in Houtbaai. Voor 55 rand kun je niet sukkelen.

En vandaag: gaan wandelen - zo'n 4 uur - in, voor de verandering Cape Point. I love this place1!!! En niet vooraleer ik ne keer goeiedag had gezegd aan de pinguins, waar ik toch moest passeren. Waren der nog allemaal, beginnen me al te kennen.... Cape Point blijft een formidabel wandelgebied met veel goed uitgestippelde dagwandelingen. Alleen jammer dat ik elke dag de 80 rand ingang moet betalen. Maar langs de andere kant: ik verteer daar geen geld en zit niet op cafe...

Probeer het toch low-budget te houden en daar slaag ik wonderwel in. Moet een paar kilos kwijt zien te raken eer ik op fietsvakantie KAN vertrekken...

Low-budget, mijn dinges. Vandaag twee mooie, oude maskers gekocht van Congolese origine. Kon er niet aan weerstaan. En ik heb afgeboden tot 400 rand, wat ik eigenlijk spotgoedkoop vind (dus toch low-budget)....

Straks naar Checkers - een mall - wat spullen kopen om een lekker avondmaal te bereiden. Heb nog een goeie fles wijn staan.....

Ale, tot de volgende. Zal dan hoogstwaarschijnlijk vanuit een andere plaats zijn, want morgen is hier mijn laatste dag in Capetown...


  • 09 Februari 2011 - 19:09

    Detlef:

    Hey Bo,
    de streek rond Capetown is idd heel mooi. Ik vermoed dat je nu meer richting Wijnstreek trekt? Stellenbosch (oom se samiese winkel een keer bezoeken :-) of als je een lekker glaasje wilt drinken wijnestate Boschendal eens bezoeken: 35 rand voor een flesje met hapjes), enkele mooie natuurparken, Franschhoek, Als je wilt deel uitmaken van de druivenpluk (misschien nog een beetje vroeg opt seizoen) kom je ook aan je gading in de streek rond Robertson. Een km of 20 van Robertson ligt McGregor. Een heel verlaten dorpje, maar met een lekker restaurant (uitgebaat door 2 homo's). Ik denk zelfs dat je er kunt slapen maar of dat een goed idee is ... :-).
    Als je nog verder wilt trekken en een keer een fietstochtje wilt doen: swartbergpas. Zeer de moeite, mooi uitzicht. Oudtshoorn om op een struisvogel te zitten, Mosselbay (aan de kust) waar Diaz aan land zou gegaan zijn tijdens zijn ontdekkingsreizen. En zoals de naam zegt... zeevruchtjes... Je hebt daar in de omgeving (tussen klein brak en groot brak rivier ergens) een restaurant (de vette mossel) waar je je eigen drank meeneemt en kunt genieten van 8 à 10 verschillende vissoorten op de BBQ. Zicht op zee en met de voeten in het zand. Verder oostwaarts heb je het tsisikamma national park, waar je de grootste bunjee jump ter wereld hebt, maar ook fantastisch kunt wandelen, fietsen. Ik had dit beter misschien allemaal vroeger laten weten, mea culpa...
    Mocht je van plan zijn om nog verder te trekken tot voorbij Port Elisabeth (Xhosa/Mandela streek) laat me zeker iets weten! Ik weet een fantastische plek, maar tis natuurlijk een heel eind van waar je nu bent.

    Veel plezier Bo!

    Groetjes
    Det

  • 09 Februari 2011 - 19:36

    Xa4:

    Hoi Bo,

    Vergeten sunblock te smeren. Ik herinner me nog een reis naar Portugal waar je je snor eens hebt afgeschoren, en toen verscheen er een roze snor... Welja, omwille van geen bescherming. Dus het verwondert me niet dat je met je roze knikker die Bavianen aantrekt (alhoewel het roze bij hen meer achteraan zit). Maar niet klagen: soort zoekt soort en dan heb je toch iemand om een deftige conversatie mee te voeren. Desalniettemin, fiets ze daar maar allamaal los.

  • 10 Februari 2011 - 10:25

    GDP:

    Boudewijn,

    Hier in den Belgiek zijn we bijzonder trots dat onze geheim agent Bert Aviaan zijn werk doet in het opsporen van barbaren die anno 2011 nog steeds bier uit het fleske drinken.
    Hier in de Arteveldestad hebben we op dat vlak de heer Alain R. zo goed als definitief op het rechte pad gekregen, al durft hij in zijn eigen woning nog wel eens via de fles het gerstenat in zijn om bier roepende keel gieten...
    Vorig weekend bevond ik mij in de buurt van het meer van Liefrange. In de cafés aldaar voert men een campagne tegen alcoholgebruik bij jongeren onder de 16. Heel grappig om te zien hoe ze dat daar formuleren op de affiches : "KEEN ALKOHOL ENNER 16 JOER". Zal mij eens een Luxemburgs woordenboek moeten aanschaffen...
    Even iets anders : heb onlangs nog een pittig slaatje gemaakt met onder meer chilipepers & gember EN met de specerijen die je van je vorige trip had meegebracht voor mij. Mocht je weer de kans zien iets op de kop te tikken, dan zéér graag !!!
    En zoals XA4 zou zeggen : "SKOL, en een prettige voortzetting".

    Geert


  • 10 Februari 2011 - 18:16

    De Enige Echte:

    Dedju Det, ik vrees dat ik niet zo veel ga kunnen doen met jouw fantastische tips, aangezien ik morgen naar 'omhoog' ga, naar de Westkust. Alhoewel ik er toch waarschijnlijk een paar ga volgen, vooral de Mosselbaai lijkt me wat....
    Toch vree wel bedankt voor de info, das tof!!
    CU

  • 10 Februari 2011 - 23:49

    Filip T:

    ...when I get there...

  • 12 Februari 2011 - 12:32

    Rosie:

    ja Bo,
    als gij apen in uwen auto steekt
    naar mosselbaaien gaat ...

    ...ik ben vanmorgen langs uw vrouw wakkergeworden ...
    Had je een sms gestuurd hieromtrent maar die is met grote hilariteit ontvangen door iemand anders
    dus nu maak ik het maar openbaar

    ons Rosa is weer de oude
    het amusement he manneke

  • 15 Februari 2011 - 12:12

    Inge:

    je had misschien beter aan diene aap gevraagd om velletjes van uw hoofd te trekken in plaats van vlooien zoeken!

    Geniet er nog van, prettige reis verder,
    groetjes ook van Arne,

    Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 114295

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: