Dag 19 – Van Xàbia naar Dénia…. en terug... - Reisverslag uit Xàbia, Spanje van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Dag 19 – Van Xàbia naar Dénia…. en terug... - Reisverslag uit Xàbia, Spanje van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Dag 19 – Van Xàbia naar Dénia…. en terug...

Blijf op de hoogte en volg Bo

31 Mei 2017 | Spanje, Xàbia


“Tamelijk” vroeg op: 7u20. En een blik naar buiten: bewolkt, vooral rond de Montgó. Maar dat schijnt normaal te zijn. Is zo een beetje als de Tafelberg, die raakt ook regelmatig niet bevrijd van zijn muts…

Licht ontbijt. Kan moeilijk anders: heb geen brood meer. Eet dan maar cracotten. Volkoren uiteraard… Is hier wel een camping met 4 sterren, maar behalve dat er hier toiletpapier beschikbaar is, zie ik weinig onderscheid met een 2- of 3-sterren camping. Hier is een winkel en restaurant, maar niet open…

De planning vandaag: fietsen naar Dénia. Is niet ver, amper 10 km vanaf de camping gerekend, maar er ligt wel een ferm obstakel op de weg daarheen: de flank van de Montgó. Maar Charel deed al straffere toeren, dus ‘we gaan’!

Vertrek om 8u50, met een straf windeke op kop. Maakt niks uit: heb dan logischer wijze ‘de wind van achter’ als ik terugkeer… Neem een alternatief baantje (lees landwegel) langs de ‘Pont del Llavador’ uit de 17de eeuw en omzeil zo het drukke ochtendverkeer.
Na wat gesukkel om buiten de stad te geraken – typisch voor mij, raak ik op het juiste pad, euh weg. De eerste 2 km van de CV-736 zijn erg steil. Er staan hier geen percentages vermeld, maar als ik zeg ‘vree steil’, wil dat zeggen dat ik ver naar voor moet leunen of Charel gaat met het voorwiel van de grond… Vree steil dus… Maar we halen het, met verve…

Net voor de top sla ik rechts af, richting Cap de Sant Antoni. Maar dat is niet mijn bestemming, ik wil de oude molens ‘Els Molins de la Plana’ zien. Alleen de rompen staan er nog, 11 in totaal. Ze werden hier gebouwd tussen de XIV en XVIII-de eeuw en dienden waar een windmolen op zo’n grote hoogte meestal voor dient: graan malen.. Een aantal is gerestaureerd…

Ik fiets terug naar de hoofdweg en vandaar af nog zo’n kilometer klimmen en dan zo’n 6 km in dalende lijn naar Dénia. Ik zet voor één keertje mijn helm op: gaat me ietsje te vlug en er zijn veel auto’s op de weg. Vandaar… Mijn fluo-vestje blijft niet dicht en als een fladderende, gele monster-vlinder dender ik naar beneden… Héééééérlijk, ik krijg er meer en meer plezier in. Voel mij ongrijpbaar….

Dénia, even zo toeristisch als Xàbia en dus hou ik het vlug voor bekeken. In een zijstraatje van niks, ga ik een bar binnen. Er zit een oudje aan tafel, die met blinkende oogjes naar mijn hoed staart. Aan de toog zitten vijf mannen. Achter de toog… niemand. Ik schuifel wat rond en die gasten lachen onder mekaar. Het wachten duurt hen ook te lang en één van hen gaat achter de toog en bedient iedereen. Ook mij. Na een tijdje komt de patron… uit het toilet…. Verklaarde meteen het gelach… en ik lachte mee…

Me op het laatste bankje vooraleer ik de terugweg aanving, nog eventjes uitgestrekt in de zon.… Aan de fitnesstoestellen – die je overal in elk parkje vind, waren twee oudere dames druk doende. Of beter: ze deden alsof. Hun fratsen wat gadegeslagen. Leken plots twee tieners, zo veel plezier hadden ze. Zálig….

De klim terug is veel langer, maar minder steil. Boven rechts een grindpad ingeslagen naar ‘Camp de Tir’, een schietstand waar het nu waanzinnig stil was. En mooi. Van hieruit vertrekt een wandeling naar de top van de Montgó. ‘Ruta Camp de Tir’, afstand 3,5 km, nodige tijd 2uur, hoogteverschil 550m. Heb ik dus niet gedaan. Geen tijd…
Wat verder ging nog een wandeling. Heb die een beetje gevolgd en dat was de goede keuze: wat een bloemenpracht, wat een geuren! Mens, dát is genieten. Mijn nat, bezweet hemd op mijn stuur gehangen en in de blote bast verder gewandeld. Geen vogels gezien. Zou er een verband kunnen geweest zijn…

Om 15 uur was ik ‘uitgechareld’. Direct mijn hemd uitgespoeld…. En dan: verhaaltjes schrijven, mijn grote voorouder Karel zou het lyrischer hebben gedaan, maar ik mag niet klagen….

De rest horen jullie morgen dan wel weer...

  • 31 Mei 2017 - 20:56

    Leen:

    Heerlijk zoals je schrijft...ik zie jou dit alles beleven! En denk je dat Karel het mooier zou geschreven hebben...ik denk het niet! Je voelt en ruikt de omgeving zoals jij die beleefd! Toch eens een boek met reisverslagen schrijven?

  • 02 Juni 2017 - 13:15

    Grietje:

    infeite mag je na uw reis een boek uitgeven die dient als gids voor vele mensen ,mss ideeke he amuseer je verder ,ik zal verder lezen ,groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 114255

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: