Dag 69 – Van Loarre (SP) naar Saint Sever - Reisverslag uit Marans, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Dag 69 – Van Loarre (SP) naar Saint Sever - Reisverslag uit Marans, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Dag 69 – Van Loarre (SP) naar Saint Sever

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo

23 Juli 2017 | Frankrijk, Marans

20 juli 2017

Het “gewone” uur uit bed, douchen, ontbijten, opkramen. Ik ga richting Frankrijk. Moet er ne keer van komen..

Ik ga eerst nog wat op WiFi, drink een cafe con leche en hop, op weg. De bergaf naar Loarre kom ik nog mijn buurman tegen met de fiets. Is brood gaan halen beneden. Hebben nochtans lekker brood op de camping…

Rij naar de “Mallos de Riglos”. Ik zou begod niet weten of de inwoners van het piepkleine dorpje Riglos echt helemaal gerust zijn met die gigantische monolieten achter hun huizen. Een muur van zo’n 300 m hoog wijst kaarsrecht naar de hemel en is daardoor de uitgelezen plek om te leren bergbeklimmen. En dat wordt hier al gedaan sinds de jaren 40 in vorige eeuw. Als ik op het hoogste puntje van het dorp sta – de kerk uiteraard, kleven al 4 klimmers tegen de loodrechte wand. Boven hen zweven vale gieren, de thermiek gebruikend en niet één vleugelslag makend. De veel kleinere aasgieren (Neophron percnopterus) zijn makkelijk te herkennen met hun wit lijf en zwarte slagveren. Ik was er wat licht betreft niet op het beste moment. ’s Avonds is het uitgelezen moment om de okerkleurige rotsen te fotograferen. Onthouden Bo….

En dan is het rijden en rond mij kijken. Jaca: koop er sigaretten voor Peter en trakteer mezelf op verdorie 4 pintxo’s en 2 pinten…. Puente la Reina de Jaca, Yesa, Argoitz, Auritz.

Het weer verandert, ik kom in de wolken en een fijne, miezerige regen maakt de omgeving troosteloos. In Orreaga/Roncesvalles regent het en is het nog amper 13 graden. Das verdoeme 20 graden minder dan een uur geleden. Ne mens zou op slag rechtsomkeer maken… ‘Compostelagangers’ zitten er afgepeigerd en doornat bij. Ik heb met hen te doen. Ik rij door. Was van plan hier te stoppen, maar die regen is écht niet aantrekkelijk. Ik háát regen! Ik rij verder. Net voor de Franse grens – je bent er over zonder dat je het weet, stop ik aan het commercieel centrum BIOK. Zijn hier nog Spaanse prijzen… En ik tank nog eens vol. Is straks gedaan met de diesel minder dan 1 euro/liter… En met de pinten van 1,50 euro… En de pintxo’s… En, en,en…

Het blijft druilerig weer. In St-Jean-Pied-de-Port is het nog steeds grijs. Paraplus in alle kleuren, mensen die niet weten wat aan te trekken. Shorts met gesloten schoenen. Regenjassen. Kloeke beren in t-shirt… Ik rij door…

Lap, een chauffeur toetert: ik ga niet vlug genoeg. Die eikel plakt aan mijn kont en heeft al tientallen kansen gekregen mij voorbij te gaan. Ik wijk zelfs uit naar rechts, bijna in ’t gras. De koerskemel! Ik rij nog wat trager…. Als hij mij op een recht stuk voorbij gaat, poogt hij nog harder te toeteren en maakt bewegingen naar mij, wijzend naar zijn hoofd en heft daarbij demonstratief ‘het’ vingertje in de hoogte. Ik negeer die gast…. Welkom in Frankrijk....

St-Palais, Orthez: mooie plaatsen, maar ik ga door, richting Mont-de-Marsan. Hola, in Saint Sever, wijst een pijltje naar een camperplaats. Staat niet in het ASCI-boek 2017. Kom er toe, net voor het duister wordt…

Maar geen WiFi en ik ga niet meer op internet. Mijn rantsoen is op….

Perzik, appelsien, GT… Ik ga vroeg slapen vandaag…