Langs vlakke wegen komt men altijd regen tegen - Reisverslag uit Arcachon, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Langs vlakke wegen komt men altijd regen tegen - Reisverslag uit Arcachon, Frankrijk van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Langs vlakke wegen komt men altijd regen tegen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

23 Juli 2009 | Frankrijk, Arcachon

Waarde feestvierders alginder,
Na de voorbije Pyreneeën dacht ik zo bij men eigen mezelve: tijd voor het vlakkere werk! Aangezien Tommeke heeft opgegeven "wegens onsportief gedrag van de collega's" (zo staat in de franse kranten toch) moet ik hier maar de belgische eer hoog houden. Of zijn andere belgen in de ronde die nog wat in de pap te brokkelen hebben??
Dus aan 't zeetje aanbeland en ik moet zeggen: voor mij nen dikke tegenvaller. Na de algemene rust van de voorbije weken, wordt ik hier hals-over-kop terug in de werkelijkheid gedropt! Geen vliegende herten noch vliegende vissen, wel veel vliegende ollanders. Maar tis den tijd van 't jaar hé!? Dus Rosie, 't ligt niet aan mijn zweetklieren... Wat een volk, de feesten waardig. Té voor mij, maar tis vakantie hé, en degenen die er moeten van leven zullen weer in de handjes wrijven. Terecht. Maar wat ik een beteke te veel van 't goeie vind is dat ik, eenzame fietser vergezeld van een klein tenteke, evenveel moet betalen als iemand die hier toekomt met een mobilhome en vijf koters. Da kan nie!! Ik in opstand, maar van de 23€ kon ik maar 3€ afpingelen. Stel je voor, 20€ om efkes m'n tentje op te zetten, dikke dodos te doen en om 7u weer te verdwijnen. Pure afzetterij. Heb ik dan ook gezegd, maar dat stoorde die kerel niet.
Met als gevolg dat ik nu ver van de kust ben gebleven (zo'n 20km) en daar betaal ik 6 à 7 euro. En das redelijk.
Vandaag toch naar Arcachon gekomen om 1) internet te vinden en 2) kaarten van waarheen ik wil. T.t.z. de Charente en Poitevin. DE paling is daar heerlijk en we komen weer in de wijnstreken ( bordeaux en entre deux mers als ik me niet vergis). Dat wordt weer genieten!!
Heb deze week ook m'n eerste panne gehad. Mijn voorwiel was een beteke aan 't slaan en bij nadere controle bleek de as niet zo vast meer te zitten. Was gelukkig niet ver van Dax en bij een fietshersteller vond ik de nodige sleutels om alles vast te zetten. Had er in 't begin geen goed zicht op. Zag het gebeuren: een nieuw wiel! Te vroeg gepanikeerd.
Heb hier juist lekker gegeten. Mossels uit de baai hier en Geert, in Portugal heeft men in de Alentejo inderdaad een gerecht van ameijos (venusschelpen) met varkensvlees. Is daar een beetje het 'nationaal' gerecht. Heerlijk!! En ik kan me voorstellen dat je der een lekkere versie van maakt ter gelegenheid van de feesten.
Ben blij dat mijn reisje der jullie toe aanzet opzoekingen in allerlei dikke boeken te doen. Rosie heeft zich verdieot in de Dikke Limburger terwijk Axel navorst hoeveel Boudewijn er wel zijn geweest. En gelukkig waren er geen "met de hamer", want ik zou nog kunnen beschuldigd worden van plagiaat. En Axel, volgens de Bulgaren heeft er nog een Boudewijn opgesloten gezeten in Veliko Tarnovo. De deugniet was smoor geworden op de plaatselijke kasteelvrouwe en hare vent was daar niet mee akkoord. Vandaar dat hij voor de rest van zijn dagen werd opgesloten... 't Waren wrede tijden toen en wij zouden er allemaal goe voor gestaan hebben, hé jongens en meisjes!?! Ben trouwens blij dat ik niet naar Spanje ben vertrokken, want als alle koeien daar weduwe zijn, zou ik misschien in moeilijkheden komen aldaar met mijn gewoonte ook tegen de koeien te babbelen. Bedankt Filip voor de tip. Of moet ik Marcel bedanken?
Haha, ben blij met Rosies tochtigheid. Waar de Dikke Limburger nie al goe voor is.
De Jura, ben daar ook gepasseerd en dat er veel vlinders zijn weet ik nog. Maar voor de rest weet ik enkel nog dat daar lekkere wijn wordt geserveerd en de heuvels ook nie mis zijn. Maar inderdaad: zet de aperitief al maar klaar. We zullen inderdeed heel veel te vertellen hebben.
Rosie: Leen is het eerste verdiep aan 't inrichten als museum. Voor 't geval ik niet meer zou terugkeren...
En nu nog uitkijken naar Xavier. Hij trekt dieper Frankrijk in, terwijl ik steeds maar noordelijker ga. Maar op 't gemak hé! Met gemak wordt hier niet het toilet bedoeld, wakkere gasten...
Zo, dat is het zo'n beetje. Alain en Carla zal ik niet voor de voeten lopen/rijden. Das een beteke té ver uit de baan.

Tot de volgende en geniet van 't leven met volle pollepels. Ik probeer het althans....

Grtz en tot de volgende. En blijven reageren hé!! Das tof ende leuk.

  • 23 Juli 2009 - 13:42

    Leen:

    Juist thuis van werk! En als eerste je verslag lezen....het is een wonder! Niet alleen een pakje en een kaartje,maar ook dit nog! Het is het eerste en laatste van de dag wat ik doe: ik lees en herlees en geniet van alle schrijfsels. Geniet er nog maar goed van, want de tijd van rondreizende gezel begint te korten! Begin stilaan onze vakantiespullen klaar te maken....er wordt hier ten huize afgeteld. En je kan maken dat je wel terug komt! Het schrijn steek ik wel onder een doek tot volgend jaar. DZ en KN, je.....

  • 24 Juli 2009 - 14:22

    Marcos:

    Bo,
    Dikke proficiat met uwen prachtige trip en uwen doorzetting. Sorry dat we nog niks laten horen hebben van ons. Ben een beetje dépri en heb ambras met mijn aannemer. Maar voor de rest krijg ik nog altijd nen stijven, dus dat zit goed. Groetjes Marcos en Elsje. PS: bedankt voor al uw kaartjes.

  • 24 Juli 2009 - 14:22

    Marcos:

    Bo,
    Dikke proficiat met uwen prachtige trip en uwen doorzetting. Sorry dat we nog niks laten horen hebben van ons. Ben een beetje dépri en heb ambras met mijn aannemer. Maar voor de rest krijg ik nog altijd nen stijven, dus dat zit goed. Groetjes Marcos en Elsje. PS: bedankt voor al uw kaartjes.

  • 24 Juli 2009 - 14:59

    Inge En Arne:

    hey Bo, hier is het weer toch wel een beteke triestig! Gentse Feesten in de regen zijn niet zo fijn, bij een optreden zie je niets behalve paraplu's!! Dus is zou zeggen, op het gemakske terug naar het noorden rijden, en voor ons graag de zon meebrengen!!! Oei oei, 20€ voor een nachtje op een kamping is er echt wel over! Sommige hotels zijn goedkopen!! Morgen een bbq bij mama, hopelijk blijft het droog! Geniet nog van de vele kilometers, de wijn, de rust,... greetz,
    wij

  • 24 Juli 2009 - 15:17

    Rosie:

    Tja, ne vliegende ollander op uwen pedaal !!!
    Trekt dan ne foto, want of ge nu terug komt of niet .... Leen, richt dat museum maar verder in. Ik profiteer van Xavier zijn afwezigheid om te solliciteren als gids. Trage maar gestage én tochtige rondleidingen verzekerd. En aangezien Marcos nog altijd kàn (hij herhaalt deze boodschap zelfs) mag ie mij wel af en toe assisteren, zeker als vunzige Axel eens langskomt. Den bar wil ik ook wel doen maar ik serveer alleen maar in fleskes.

    Tja , en zo ne blik van een koe is moeilijk te weerstaan, die lange wimpers, vochtige lippen, ... Godgod ik mag niet meer opzoeken wat Axel voorstelt want het komt niet goed met me.

    de Gentse Feesten zijn nogal nat, Geert die zeult constant zijn mannequinpop binnen en buiten (die pal in het kruis moet opgenomen worden want anders valt ze van haar voetstuk, ja het is een zicht).

    zucht (van mijnen eigen zever)


  • 25 Juli 2009 - 13:10

    Filip Tooghanger:

    Wie geen trekker is, zoekt het op.
    Zijn Bo’s omwegen ondoorgrondelijk? Koning Boudewijn stierf op vakantie in Spanje, Bo wou niet. Boudewijn Büch schreef reisverhalen, Bo ook. Boudewijn Knevels is een Haspengouws fruitdichter, Bo zonder knevel had het over perziken, abrikozen en kersen. De Berend Boudewijn Show inspireerde hem als Vlaams trekpaard om een spoor van gaaaz door de Franse fruitvelden te trekken. Boudewijn Dehandschutter spreekt voor een eenzame trekker eigenlijk voor zich, maar is ook een bijzonder emeritus in de faculteit godsgeleerdheid, wat Bo aanzette om abdijen en bedevaartsoorden op te zoeken. Door de Ollandse voetballer Boudewijn Zenden kunnen we deze diepzinnige berichtjes naar Boudewijn Zenden. In de Boudewijn de Eerste straat van Wim de Craene hebben de rechtse huizen hoge torens met duidelijk overdaad, wat Leen moest aanzetten tot de inrichting van een museum. Het Boudewijn Seapark dreef hem naar de kust maar dolfijn was dat niet. Ook de liedjes van Boudewijn de Groot zijn Bo niet vreemd: Onderweg, De tuin der lusten, Kater, Een fietstocht, Als je niet meer verder kunt, Nergens heen, Eeuwige jeugd, Het jagen voorbij, Daar wil ik zijn,… Dat Boudewijn Schrijver een schilder is van sinister werk, is ook maar een weetje zoals tochtig ook trekkerig en ritsig betekent. Na het staaltje naaiwerk aan zijn zak, zou Boudewijn de Ritsige ook niet slecht klinken.
    Maar Bometdehamer komt gewoon van Boldewijn, wat zoveel wil zeggen als: een vatje wijn dat aan het uitbollen is op een vélo. Axel komt van haksel en dat is dan weer fijngehakt voeder voor koeien op trektocht. Rosietje komt van rosientje: een altijdgroene met zichzelf pratende kamerplant die in vunzige haksel kan worden verwerkt en tot gekkekoeienziekte kan leiden waarbij het slachtoffer zo tochtig wordt tot het moet zuchten van de eigen zever. Tochtig betekent voor Bo in zijn volgende tocht door de Boudewijnstreken niét ‘naar paring verlangend’, maar wél: ‘naar paling verlangend.’ Paling tref je aan langs bobbelige wegen. Noch mossel noch vis kan beter worden verwoord door varkensvlees dat zich manifesteert in de verschijningsvorm van vliegende ollander, wat dan weer een verdronken vlindersoort uit de Jura is, waarover een zingende ollander een liedje heeft gemaakt en Bometdehamer moet hebben geïnspireerd om zo sterk als een eenzame fietser blij te zijn met Rosies tochtigheid, dikke dodos doet, maar zich nog niet bewust is dat sinds kort de Vlaamse koters een nieuw woord gebruiken als ze op de fiets springen: we gaan dikke bobos doen.

  • 25 Juli 2009 - 22:23

    Nele:

    hé Bo, ik lees dat het je goed gaat ! Ik bewonder je voor je moed want je ziet misschien vele mooie streken maar je moet het toch maar doen zo dagen op de fiets... sorry dat ik niet zo dikwijls reageer maar ik moet deze pc met mijn 2 jongste kinderen delen en ik ben altijd de laatste die hem mag gebruiken. Hou de moed er in en tot later, misschien maak je eens een fietstochtje naar Brussel !!! dikke kusjes.

  • 26 Juli 2009 - 10:16

    Geert Burgemeester:

    Sire,

    Het gaat vooruit ! Als je jouw verslagen leest vanuit de luie stoel lijken die kilometers niets, jij weet wel beter, maar ik heb de indruk dat de ketting bij jou toch goed ronddraait ! Vandaag de laatste "normale" Feesten-dag, maandag nog een privé-feest en het is ook weer voorbij. Vreemde 10-daagse dit jaar, met enorm veel geklaag,vooral over mindere resultaten tov 2008. We hadden ook twee mindere dagen, globaal zal het echter nog meevallen, maandag snel de centjes naar de BTW brengen...Dinsdag spring ik op de fiets, langs de Schelde naar Oudenaarde, even gedag zeggen bij grootmoeder zaliger in Leupegem en dan de Koppenberg over om bij vrienden in Ronse te gaan overnachten. Je ziet Bo, uw verhalen werken aanstekelijk.Dat klimmetje zal afzien worden want mijn goed bollende ouwe velo heeft geen versnellingen...
    Dus Bo, als jij dinsdag aan een goede Bordeaux nipt zal ik lurken aan een Liefmans Goudenband !
    De prijs voor de grootste huichelaar op de feesten gaat naar Rosie. Zit ze daar bij mij op het terras (continu naar die pop loerend) te beweren dat ze nauwelijks naar de feesten komt, maar ze heeft inmiddels wel al een pak voorstellingen gezien, en wie zat er eergisteren in het Krochtje, de Irish Coffee losjes in de pols ? Ja, inderdaad, ons Limburgs fotomodel...Rosie, du bis 'n zeikpetrel ! Maar 't is jou van harte (!) gegund als je maar niet teveel sigaretten paft...Allez, ik moet mij oppakken want ik geraak niet op gang vandaag. Encore une fois nettoyer les moules...Vive la fête ???
    Monsieur Bourgemestre.

  • 26 Juli 2009 - 11:30

    Koen En Carolien:

    Hoi Bo,
    Eindelijk is het ons gelukt om al uw verslagen en de reacties erop eens door te nemen. Ons Leen had er ons dan ook goed op gewezen dat we er ons eens moesten aanzetten. BBQ was trouwens dik in orde :-)

    Voor de rest alles in orde met ons. Momenteel is het bouwverlof en daar doen wij met plezier aan mee. Het huisje zal dus bij uw terugkeer nog niet af zijn, maar alles met zijnen tijd hé.

    Volhouden!! Ten volle genieten en laat de pannes nu maar voor die dikke ollanders hé!
    Greetz vanwege de zoeties!!


  • 26 Juli 2009 - 19:40

    Bie Claessen:

    Bo,ik heb mijn reactie van 26 juli bij het verslag van
    7 juli geplaatst!!!
    Je ziet maar....!!Doeiii

  • 27 Juli 2009 - 07:11

    Miguel:

    Bo tis echt een plezier van je reisverhaal te volgen...nu wat de Gentse Feesten aangaat maak je daar maar geen zorgen over,,, ik volg aandachtig menig optreden,cabaret..straattheater..en drink telkens een biertje voor mij en vervolgens eentje voor u..!!.hoewel dat laatste er al voor gezorgd heeft dat mijn haardos s'anderdaags lichte vorm van pijn vertoonde...de oorzaak kan natuurlijk liggen bij de hoeveelheid koffie aan de vlasmarkt. ;-) Hoe dan ook zet je fantastische reis succesvol verder enne ...blijven praten tegen de koeien !!!

    Grtz
    Mig

  • 28 Juli 2009 - 21:04

    Det:

    Hey Bo, nog steeds je verslag aant volgen en echt wel jaloers!! Gewoon zalig om iedere keer je verslag te lezen. Hou je goed en geniet nog veel van la douce France! Mocht het je interesseren, Anderlecht klopte de vice kampioen van Turkije gisteren in de voorronde van CL met 5-0 :-). Hopelijk voor jou doet club het even goed donderdag!

    Groetjes

  • 29 Juli 2009 - 15:44

    Patricia Van Oost:

    Hallo Bo,

    geweldig om weer die verhalen van je te lezen, helaas kan ik ze niet live horen, want je gaat weer richting het noorden las ik en wij alsmaar zuidelijker. We zitten nu in de buurt van Leon en hebben nog ongeveer 400km tot Santiago te gaan, het is hier snikheet en ook de wind speelt soms parten, maar de uitzichten zijn geweldig!!!! Goede tocht verder en hopelijk een keer tot horens!
    Groetjes Patricia

  • 29 Juli 2009 - 16:39

    De Tochtige:

    ja, die feesten zijn voorbij. Je kunt er wel enorm van de gaaze geven en niemand hoort je, wie de stank veroorzaakt is zéér moeilijk op te sporen, heerlijk kinderlijke vrijheid.

    Ik heb twéé voorstellingen gezien met daarachter een vunzige braspartij in een goed besmeste tuin bij vrienden.
    Eénmaal in het Krochtje en welgeteld drie Irish dingskes gelepeld en dan mijn rokken en oorbellen aangetrokken om op Zigeunermuziek te gaan huppelen. En, éénmaal op zoek geweest naar vunzige Axel in het Mandeke, niet gevonden, dus maar gecompenseerd ..


    Over eenzaamheid gesproken, ik was niet naar die pop aan het lonken maar aan het denken dat die wel leuk zou zitten aan mijn keukentafel om samen lekker te keuvelen over koetjes, vlindertjes, zeikpetrellen, ....

    Ik heb nu een beeld voor mijn geestesoog van jou met zo een mannequinpop achterop de fiets (vol met de insecten die jij aantrekt) en dan s'avonds gezellig voor het tentje. Zouden ze aan de kust dan korting geven uit compassie of gewoon twee personen aanrekenen ?

    Hoe zit dat met de franse koeien ?

    Het is lang geleden, hou je dat stiekemerdje met die hamer nog in de gaten ?

    groetjes

  • 30 Juli 2009 - 08:24

    Geert Burgemeester:

    Geacht lezerspubliek,

    Net ook eens twee dagen op de fiets gezeten, dat was jaren geleden dat ik nog eens langere afstanden had gedaan...Grootste tegenstanders waren de tegenwind & de Vlaamse hellingen. Dankzij een tussenstop op de markt van Oudenaarde en het tanken van twee Duvels ben ik wel op de Kruisberg geraakt ! Ben daar in Ronse blijven logeren (ontroerend ontvangen geweest door de gastvrouw, we hadden elkaar zeven jaar niet meer gezien)en heb een berg scampi's veroberd...
    De dag nadien dan naar Zottegem, pfoe,bergjes, hier ben ik toch twee keer een stukje te voet moeten gaan...Wie bolt er nu ook door de Vlaamse Ardennen zonder versnellingen ? De stad van Egmont heeft nog steeds lekker bier, maar 't was er doods...Dan maar over Herzele en via Wetteren terug naar de Arteveldestad met een rode kop van de zon (totaal niet aan bescherming gedacht).Ik weet, dit is geen boeiend verhaal, maar ik begrijp nu wel nog beter Bo hoe "vrij" jij je moet voelen na al die weken fietsen op je eentje. Nu ben je ongetwijfeld al een pak wereldberoemde Chateaux voorbijgereden ? En proeven maar, santé !
    Een fietsherontdekkende Burgemeester.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Arcachon

Compostela via omweg

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2009

Terug ...

14 Augustus 2009

"Thuisgevoel"

07 Augustus 2009

Na regen komt zonneschijn.....zeggen ze.

01 Augustus 2009

"Lucky Bo"

23 Juli 2009

Langs vlakke wegen komt men altijd regen tegen
Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 114230

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: