Terug in Jo'burg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Terug in Jo'burg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Terug in Jo'burg

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

17 April 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Waarde thuisblijvende stofvreters,

Voila, de vakantie zit erop. Of beter gezegd: zou er moeten opzitten, maar door een door god gezonden vulkaanuitbarsting op IJsland, krijgen we nog enkele dagen respijt om te genieten van de warmte in Johannesburg. Wat kan het leven toch hard zijn, niewaar…
Wat is er de voorbije 14 dagen gebeurd? Beestig veel en ‘t was allemaal vree spannend..
Onze eerste bestemming was Hluhluwe-Umfolozi National Park in Kwazulu-Natal. Maar vooraleer daar te arriveren, was er al een klein ‘aksidentje’. Voor mij reed een auto in bedenkelijke staat die toch wel zijn rechtervoorwiel verloor toen ik der zo’n 20 meter achter reed. Ik kon dat loslopend wiel met de beste wil niet meer missen (???) en nam met veel enthousiasme een enorme jump met de jeep. Eerlijk is eerlijk: ‘t was een mooie jump… Efkes langs de kant om de opgelopen schade te bekijken, maar behalve een spatbord was er niks aan de hand. Verder gesnord aan 120km/u naar onze bestemmimg: Hluhluwe. De eerste nacht in het poepchique Hilltop Camp doorgebracht, maar ‘s anderendaags naar de meer aan onze stand tegemoet komemde Mpila Campsite verhuisd. Was veel leuker aangezien er geen fence rond het kamp is en de dieren dus vrij in en uit kunnen lopen. Volgens de Rough Guide is dit park mooier dan Kruger Park, en dat kan ik alleen maar bijtreden. De natuur is overweldigend mooi en aan het bijhorende groot wild geen gebrek. ‘t Is hier herfst, maar alles is nog mooi groen. Behalve de luipaard alle groot wild gezien. Prachtig driedaagse. Geen internet ter beschikking, dus geen verhaal rechtstreeks van daar….
En het werd erger: onze tweede bestemming was echt in de bush en geen electriciteit of winkels in de verste verte te bespeuren. Alleen zon, zee en strand, waar je ongestoord kunt wandelen tot in Mozambique. Dit paradijs heet Mabibi en vanaf daar werd het kamperen…very basic… En self catering wat we hadden meegebracht. Leuk, leuker, leukst. Zeven km vam Mabibi ligt Lake Sibaya, het grootste zoetwatermeer van ZA. Dat meer is beroemd voor de populatie nijlpaarden en krokodillen en zo’n 350 vogelsoorten. Eilaas, vijfmaal eilaas, de Lake niet bezocht, want op derde dag aldaar heeft Pascale een slipper gezet op de houten trappen naar het strand met als gevolg een breuk bovenop haar herstellende breuk…. Als de weerlicht ons boelke gepakt en naar Pongola, waar een ziekenhuis is. ‘t Was al vrij laat en zeker te laat om foto’s te nemen. Dus we hebben dan maar eerst een slaapplaats gezocht en gevonden in een lodge van 5 personen. Geen probleem: matjes uitgerold en zo konden de andere 3 ook lekker maffen. Pascale en Arne zijn ‘s anderendaags naar de kliniek gegaan en na een dik uur waren ze terug. Met een volwassen gips rond het been van Pascale. Het verdict was vrij zwaar: opereren is noodzakelijk….
Naar de derde bestemming: Sabie, campsite Merry Pebbles. Een comfortabele campsite met alles der op en deraan: netjes onderhouden grasveld, nette sanitaire voorzieningen (met ligbad…), verwarmde openlucht zwembaden, koudwater zwembaden, winkel, restaurant. Kortom: het soort camping waar ik anders nooit zou voor opteren, maar met onze patient wel aangewezen. Nog een pluspunt: de rivier Sabie stroomt door de camping en dus konden we met een paar pinten naast ons zelf een panneke forellen ophalen. Alleen lukte dat niet zo geweldig en waren we blij dat er een goeie beenhouwer in het dorp Sabie was…. Nog het vermelden waard: benevens het feit dat ik niet al te gelukkig was bij het vissen, heb ik ook nog een niet voorziene duik in de Sabie genomem. Met kleren aan wel te verstaan…… Wat Bodo de reactie ontlokte: met Bootje ist altijd een zootje….
Al bij al een zeer rustige tijd in Sabie. Toch de Rourke’s Lucky Potholes, de Three Rondawels en de Mac Mac Pool bezocht. Alleen door Gods Window was enkel mist te zien…
Het einde van de lijdensweg was nog niet in zicht… Terug aangekomen in Jo’burg, vond Saskia het ook nog es nodig een trip naar het ziekenhuis te claimen: met haar been bleef ze hangen aan de punt van een hekken, dat plat op de grond lag, gereed voor te monteren…..Zat maar een ding op: naaiwerk... Ziet er toch niet echt smakelijk uit en ik passeerde haar daarnet: de wonde is gaan bloeden en blijft dat maar doen...

En nu, waarde lezers (zij die zover geraken), zit ik hier eindelijk nog es te ‘internetten’. Zal mss in de komende dagen wat meer tijd hebben, want de vluchten vanuit Johannesburg richting Addis zijn allemaal gecanceld tot en met maandag…. Wat een ellende hahahaha….

Nog es al de 'rampspoed' op een rijtje: loslopend wiel overreden (ikke), mijn vingers gesneden aan de koffiepot die brak onder mijn subtiele behandeling, de beenbreuk van Pascale, vastgereden met de jeep op weg naar Mabibi (ikke…), de versnellingspook die niet meer wilde (ikke natuurlijk…), bijna tegen een paal in het achteruit rijden (weer ikke), kleerrijke duik in de Sabie (wie anders???...) en eindelijk een ander slachtoffer: Sas die haar verwond aan het hek…..

En aangezien we nog nie weg zijn: HOUT VASTHOUDEN….. en hopen dat we hier nog lang vastzitten………… niemand klaagt, enkel Arne, want hij moet maandag wel werken, de pechvogel…..

Tot later ne keer want de beenhouwer sluit straks en we hebben nog geen vlees voor de braai….


  • 17 April 2010 - 11:45

    Leen(tje):

    Gelukkig, weer eens een deftig verslag! Een sms-je is leuk , maar zo kort en er moet bereik zijn...Ik heb ondertussen het gevoel dat het ons aller Boudewijn geen barst kan schelen dat hij niet terug kan komen en ik verdenk er ook Bodo en Katongo van. Dat ze daar nog genieten van de warmte , hier is het toch wat frisjes al schijnt de zon. Natuurlijk is nu heel mijn planning naar de zak! Maandag zou ik de late doen om hem om 7 uur in Zaventem te halen. Forget it! Zit daar nu met mijn late! Hoewel liever later en behouden thuis dan.....Boke, als je dit leest: nog veel plezier , verzorg de dames ,doe de groeten aan iedereen en dikke knuffels.

  • 17 April 2010 - 22:07

    Filip T:

    Wanneer gaat gij nu eigenlijk nog eens op reis?

  • 17 April 2010 - 22:59

    Bettina:

    dag bo, en pascale, arne...en rest van de bende. K Zou zeggen, blijf daar maar nog een paar dagen, want anders riskeer je halverwege toch niet verder te kunnen of als je perse daar toch weg wil, vlieg naar Spanje en join Dirk, die zit daar vast in Sevilla...zoals zovelen :)
    de groetjes daar !xxx

  • 18 April 2010 - 08:11

    Reposado:

    leve de Eyjafjallajökull

  • 18 April 2010 - 09:16

    Inge:

    dag Bo,
    allé al veel meegemaakt! Voor jullie is de vulkaan wel leuk, wat extra vakantie! Maar ik kan helaas maandag nog niet naar NY vertrekken. Misschien woensdag? Amuseert jullie daar nog! En voorzichtig!!! Tot...

    Greetz.

    O ja, wij gaan sebiet ne keer testen hoe koud duiken in water van 8 graden is! Brrrr...


  • 19 April 2010 - 06:16

    Van 't Fleske:

    Pfffffffftt ! Als ge nu zelf al begint met uw verslagen samen te vatten is er voor mij ook geen zak meer aan. Hopelijk kan ik je heel snel samenvatten aan den toog tussen een paar potten en pinten.
    Kom veilig thuis mannekes en madammekes.

  • 19 April 2010 - 09:24

    Leen:

    Liefste beestje en co , bij deze nog alle informatie op een rijtje. Garage is geregeld : in schaarse vrije tijd en op een ontiegelijk vroeg uur kwijt ik mij van deze taak ! Dan , zoals aan telefoon reeds gezegd : vanuit Connections kunnen ze jou alleen terugboeken ten vroegste op 2 mei . De beste mogelijkheden doen zich voor als je naar de luchthaven van Joburg gaat en daar informeert wanneer ze terugvluchten hebben . Zij kunnen daar omboeken en eventueel voorrang geven . Jullie zouden dan ook samen kunnen vliegen . Door de situatie van Pascale is er kans dat jullie voorgenomen worden , zelfs eventueel door een andere maatschappij . Dit is de uitleg van het reisbureau . Mijn klein lief beestje , had je niet beter je fiets meegenomen ? Moet ook een hele belevenis zijn om van ZA naar huis te fietsen ! Dan had je dat toch al gehad! En is eens iets anders dan Europa dat plat ligt door een stofwolk ! Probeer er nog het beste van te maken ; voor jou is dat misschien zo'n probleem , maar voor de rest....Zij hebben toch hun verplichtingen (zwaar woord!). Bij deze vele dikke zoenen en groetjes aan de gedwongen vakantiehouders !

  • 19 April 2010 - 11:23

    Xa4:

    Uche, uche uche.... Hatchoum, uche uche uchuchuche-uche, hatsjie,...snrrrrf, bah...

  • 19 April 2010 - 19:34

    Zoe :

    Bootje maakt van alles een zootje,
    hij valt graag in de vijver,
    vergeleken met 'n GPS, is Bo veel wijzer,
    en ten slotte;
    ontbijt gelijk ne keizer!
    :-)

  • 19 April 2010 - 19:50

    Bo Het Zootje:

    lap, word ik hier toch wel door een 12-jarig madam vergeleken met een 'zootje'.
    Vanavond gebeld met mijn konijntje en direct, stante pede toelating gekregen om zo lang mogelijk weg te blijven uit gent en stofstreken.... Ga den axel in de gaten moeten houden met die geheime sms=jes...
    Wat gebeurt hier? In het kort: boke en reisgezellen zitten opgeloten in een gouden kooitje. Pas op he: tis hier vree wijs, ales der op en der aan. Zwembad, mooie tuin, maar ik word hier geweldig 'beperkt' in mijn doen. Alles is zover af en ondergetekende gaat morgen ne keer informeren wat het kost om een heel klein autoke te huren. Ik wil van de nood een deugd maken en nog wat genieten. Niet alle dagen gaan informeren wanneer er eventueel een vliegmachien vertrekt.
    Dus waarde landgenoten, morgen is den dezen den bos in. Hou me in de gaten, of beter mijun site, ik laat nog wat horen!!
    En voor mijn liefste konijntje: je bent het grandiooste madam op deze aardkloot xxxxxx

  • 19 April 2010 - 19:50

    Bo Het Zootje:

    lap, word ik hier toch wel door een 12-jarig madam vergeleken met een 'zootje'.
    Vanavond gebeld met mijn konijntje en direct, stante pede toelating gekregen om zo lang mogelijk weg te blijven uit gent en stofstreken.... Ga den axel in de gaten moeten houden met die geheime sms=jes...
    Wat gebeurt hier? In het kort: boke en reisgezellen zitten opgeloten in een gouden kooitje. Pas op he: tis hier vree wijs, ales der op en der aan. Zwembad, mooie tuin, maar ik word hier geweldig 'beperkt' in mijn doen. Alles is zover af en ondergetekende gaat morgen ne keer informeren wat het kost om een heel klein autoke te huren. Ik wil van de nood een deugd maken en nog wat genieten. Niet alle dagen gaan informeren wanneer er eventueel een vliegmachien vertrekt.
    Dus waarde landgenoten, morgen is den dezen den bos in. Hou me in de gaten, of beter mijun site, ik laat nog wat horen!!
    En voor mijn liefste konijntje: je bent het grandiooste madam op deze aardkloot xxxxxx

  • 21 April 2010 - 07:11

    Reposado:

    enkzal tgeen twee keer zeggen, hee Bo

  • 21 April 2010 - 07:13

    Reposado:

    enkzal tgeen twee keer zeggen, hee Bo
    amuseer je maar goed, en je hoeft niet te weten wat er hier allemaal in den duik gebeurt. je kunt ook eens naar de dierentuin van Pretoria, ze hebben daar leuke Aziatische olifanten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 114295

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: