Jo'burg, derde keer.... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu Jo'burg, derde keer.... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bo Van de Woestijne - WaarBenJij.nu

Jo'burg, derde keer....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bo

30 April 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Waarden,

Om te beginnen: zal aan de PC in Durban hebben gelegen dat ik niet kon inloggen, want hiet geen problemen...

Zoals hierboven geschreven: ben voor de derde keer in Johannesburg. Waarschijnlijk de laatste keer, als die vulkaan op IJsland geen zotte kuren krijgt. Maar ik vrees dat indien dit gebeurt Leen er alles zal aan doen om mij te evacueren, desnoods met een helikopter. Of als t moet: met een pedalo...

Zelfs in een groot land als ZA zijn afstanden makkelijk overbrugbaar. Deze morgen nog in het zonovergoten Durban in een zalige 25 graden en nu, na een rit van 650 km onder de bewolkte lucht in Johannesburg. En het is hier ook heel wat frisser, al is "fris" hier nog nog altijd goed voor een score van 19gr...

Voor degenen die een keertje naar ZA willen is Durban zeker een aanrader. Veel mooier dan Jo'burg, beter klimaat en direct aan zee. Heel wat dingen te zien ook. Voor elk wat wils zeg maar. Voor kleine en grote kinderen (zoal ik oa) is er uShaka Marine World. Prachtig, enig mooie aquariums, waar je kunt zwemmen tussen de haaien (wat ik uiteraard niet heb gedaan...),reptielen en andere slangen, dolfinarium, zeehonden, pinguins.... Als je van natuur houd: geen probleem. Je kunt beginnen met de Japanse tuinen en wat zeker de moeite is: de Hawaan Forest in Umhlanga (ten N van Durban). Vanuit de Backpacker waar ik gelogeerd was, allemaal binnen loopafstand. Als je wel in overweging neemt dat "loopafstand" een zeer relatief begrip kan zijn....
Er is UITERAARD nog veel meer te zien/doen, maar daar kan ik nie over mee klappen. Was hier amper 4 dagen...

By the way: ik heb in Durban logement gevonden in een leuk optrekje - On the Beach genaamd - 20 meter en je kon zo het strand op. Voor slaping en ontbijt (uitgebreid) betaalde ik 150 rand, zeg maar 15 euro. Voor geinteresseerden: 17 The Promenade, Gleneshley, Durban. Trouwens, ik heb een boekje gevonden dat uitbulkt van de leuke adresjes in geheel ZA: Coast to Coast. Kan altijd geraapleegd worden in de Snoekstraat....

Was vandaag een leuke terugreis: langs kleine wegen, rustig, veel te zien. Dus veel gestopt, veel foto's genomem, veel tijd verloren. "Tijd": wadisda???

Gisteren nog iets leuks meegemaakt. Was op bezoek op een 'Croc-farm'. Kruipen hier 9000 (negen duizend) van die beesten rond, over en tussen mekaar. Worden speciaal gekweekt voor de "WETENSCHAP" en uiteraard voor het leder. Uiteenzetting gevolgd van "hoe zit een krokodil nu eigenlijk in mekaar". rondgang op de farm, een krokodillen-currie binnengewerkt en een pintje gedronken. Was klaar rond elf uur met mijn reguliere bezoek. Wou net vertrekken en de eigenaar komt naar mij toegestapt. Of ik haastig was. Het begrip 'haast' ben ik stillekes aan ontgroeid, dus ik zei 'no'. Waarop die meneer, John uiteraard, me inviteerde op de koffie en vroeg of ik geinteresseerd was in 'het vangen van krokodillen'. Want er moesten nog 7 exemplaren gevangen worden van boven de 2,70m om te transporteren naar een andere farm ergens in Mpumalanga.

Kortom, ik ben dus gebleven om op foto vast te leggen hoe die beestjes worden 'tam' gemaakt (lichte versie van de elektrische stoel) en verder worden geprepareerd voor transport...

Heeft er iemand de have finales van de CL gezien? Pover he mannen !?!

Ben deze avond een curry gaan eten bij de Indier. Heb het op medium hot gehouden... Was lekker...

De reis in het algemeen.
Voor herhaling vatbaar, al wil ik er hier meteen bijzeggen dat alles op voorhand stipt moet gepland zijn. Zoals Arne perfekt had gedaan! Chapeau.
Het is vrijwel onbegonnen werk om 'op de bots' nog makkelijk iets gedaan te krijgen. Zeker als het om 8 mensen gaat. Toch niet als je het goedkoop wilt houden.
Maar ik heb er uit geleerd en ben weeral wat wijzer geworden. Of: er is weer maar es bevestigd dat ik een 'eenling' ben.... Al moet ik zeggen dat de eerste 14 dagen onbeschrijflijk aangenaam waren. En dat de familie Joos echt schitterende mensen zijn. Van de Willemsem en Forets wist ik dat al...
Kortom, ze mogen nog vragen om mee te gaan, zelfs met 'nen snak en een bete'...

En, voor degenen die het nog niet wisten, Pascale wordt dinsdag geopereerd. Meteen goe, want het been moet opnieuw gebroken worden. Arm mateke... Duimen he gasten!!!!

Morgen ga ik de wagen wat "ontstoffen" en inleveren. Heb mijn gratis 1800km ruim overschreden...

Voor de rest: twordt tijd dat we nog es met z'n allen gezellig aan de toog hangen !!! Met of zonder stof, als de zon maar schijnt....!!

Tot in den draai
bo

  • 30 April 2010 - 22:10

    Xa4:

    Vergeet Bodo en Katongo niet terug mee te brengen!


  • 01 Mei 2010 - 06:12

    Leen(tje):

    Xa4, wees maar gerust! Bodo en Katongo zijn reeds thuis. Ze konden een paar vluchten vroeger mee, zodat ze er al een schooldag hebben opzitten! En inderdaad, mijn beestje, het wordt tijd dat je thuis komt. Alles groeit me, letterlijk en figuurlijk, een beetje boven het hoofd! Toch ook zin gekregen om nog eens naar ZA te gaan, als ik je verslagje lees. Nog even dit: je bent alleen vertrokken en jammer genoeg zal je ook alleen moeten thuis komen: kan geen verlof krijgen om je af te halen en de stand-in zit op dat moment in de Zoo! Maar.....om 12 uur kan ik stoppen. Zo komen we misschien gelijktijdig aan in "Huisje Weltevree". Dikke knuffel voor Arne en DZ voor jou. Tot gauw!

  • 01 Mei 2010 - 08:21

    Axle:

    Ja Leentje, gedaan met onze lange intieme nachten aan de toog van 't Mandeke. Maar het zal met knorhaantje er bij nog gezelliger zijn. Ik verwacht lange sappige verhalen. En via deze Pascale: veel sterkte en een spoedig herstel toegewenst. Ik kom wel eens langs met Oeilaertse druiven.

  • 01 Mei 2010 - 18:53

    Ikke, Bodus:

    besten alginder,
    eilaas, einde ko;t in zicht.....

  • 02 Mei 2010 - 21:58

    Filip T:

    Eindelijk eens aangesproken op mijn familie-initiaal, ook al schijnt de zon niet. Brekelek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Mijn profielfoto is gemaakt in PN Monfragüe, Spanje

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 114295

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 26 Juli 2017

Zuidwaarts.... :-)

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

De hort op in Tanzania...

10 Juni 2012 - 10 Juli 2012

2012, jaar vol verwachtingen

13 Oktober 2011 - 04 November 2011

Kaapstad enzovoort.....

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Terug met de fiets op trot

31 Januari 2011 - 01 Maart 2011

Voor de verandering naar...... ZA

03 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Weeral een droomreis naar 'den afriek'

03 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Gewoon fietsen.....

02 April 2010 - 19 April 2010

Een vriend woont nooit té ver....

02 Oktober 2009 - 31 December 2009

To be or not to be in belgenland

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Eens iets anders: la douce france...

01 Juni 2009 - 25 Augustus 2009

Compostela via omweg

Landen bezocht: